Fem personer från Rolls Royce vittnade i muträttegången
Det gick inte att få kontakt med den 51-åriga mutdömde rederitjänstemannen som skulle hörts på onsdagseftermiddagen vid Gotlands tingsrätts slutförhandlingar i mutmålet.
Han blev inte trodd och dömdes för grovt mutbrott, klagade till hovrätten, men ångrade sig och tog sitt straff.
51-åringen ger bilden av att både han och rederichefen hjälpt Rolls Royce och därför fått pengar. Det är en linje som varken åklagaren eller dödsboets advokat tror på. Åklagaren Kjell Lilieholm hävdar att alla pengar som fanns på det schweiziska kontot är mutor medan advokaten Jonas Reiner säger att det rör sig om rederirabatter. När rederichefen erkände det som lagts honom till last sa han också att alla 20 miljoner kronor fanns på kontot av samma anledning. Jonas Reiner tolkar det lite annorlunda.
<span class='mr'>Pengar till båtbygge</span>
Jag påstår att pengarna skulle användas till båtbyggen, säger han som förklarar att det hemliga schweiziska nummerkontot tillhörde Euro Marin, rederichefens bolag.
Det fanns en koppling mellan Euro Marin och Rederi AB Gotland, säger Reiner.
Idag kommer den andra delägaren i Euro Marin, Bo Johansson, att höras om detta.
Under onsdagen vittnade fem personer från Rolls Royce, som betalat ut drygt 1,3 miljoner kronor till rederichefens nummerkonto.
Rederichefen hävdade före erkännandet att han fått pengarna som konsultarvode för att bland annat förbättra vattenjetsystemet när det gällde nedisning. Ett av vittnena, den tekniska projektledaren Leif Larsson, ansåg inte det vara något nytt problem.
Det visste vi om sedan tidigare och det är vanligt att vi diskuterar tekniska lösningar med varvet, sa han.
Men att de skulle betala rederichefen 500000 kronor var inte tänkbart.
<span class='mr'>Rederirabatter</span>
Det handlade inte om några stora omkonstruktioner och det är helt normalt att vi gör anpassningar till var och varannan order. Det är inget unikt.
Rederirabatter kände alla vittnen på Rolls Royce till.
Idag hanterar vi dessa lite annorlunda. Det måste finnas ett skriftligt avtal mellan bolagen och en faktura för att betala ut rabatten, sa Leif Larsson.
Dåvarande försäljningsdirektör på Rolls Royce, Hans Jansson, anställdes på företaget 1997. Då var rederirabatter nytt för honom. På ett av de papper som rörde utbetalningen av 500000 kronor till rederichefen hade han skrivit "Detta är konfidentiellt".
Uppgifterna om rederirabatter skulle hållas inom en absolut minimal krets. Det påverkar prisnivån, förklarar Hans Jansson.
Det var ju i gränslandet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!