Fem timmar till Oskarshamn
På måndag tas snabbfärjan m/s Visby ur trafik för att repareras på varv. Hon ersätts med fraktfartyget m/s Gute under den månad det tar att byta roder på snabbfärjan.
- Vi är medvetna om att detta innebär att det blir obekvämt för vissa resenärer och att vi kommer att få kritik, säger Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg.
Hopp om nya roder
M/s Visby har problem med rodret. Den konstruktion som valdes när färjan byggdes har visat sig inte vara så lyckad. Vattenströmmarna kring rodret gör att det bildas gasbubblor som bankar sönder rodret.
- Vi hoppas att vi nu har hittat en modell av roder som gör att vi ska slippa problem framöver, säger Sten-Crister Forsberg. Vi kan inte ha båtar som måste in på varv tio dagar eller mer varje år. När det här är löst hoppas vi att det ska räcka med sex dagar vartannat år.
Få resande
Den förestående reparationen av m/s Visby är en stor apparat och innebär att färjan tas ur trafik en hel månad, mellan den 15 januari och den 13 februari. Under tiden får resenärer på den södra linjen hålla tillgodo med fraktfartyget m/s Gute och en förändrad turlista, längre restid och sämre standard ombord.
- Vi har lagt m/s Visby reparation under den tid då vi inte har så många resenärer på Oskarshamnslinjen. Under januari och februari varierar antalet resande mellan 20 och 150 personer, säger Sten-Crister Forsberg.
Gute tar 65 passagerare och 50 bilar. Tisdag till och med fredag kör Gute två turer per dygn vilket innebär att 120 personer har möjlighet att åka.
Men för den som är funktionshindrad eller har svårt att gå är det problem att åka med Gute eftersom det är branta trappor till matsalen och hyttdäcket.Och istället för två timmar och 55 minuter kommer resan att ta fyra timmar och 55 minuter.
Samtidigt ligger Rederi AB Gotlands färja Thjelvar, som tidigare gått i Gotlandstrafiken, i Visby hamn i väntan på nya uppdrag. Kunde då Destination Gotland inte ha chartrat den färjan under den månad m/s Visby är på varv?
- Det kunde vi säkert ha gjort. Men problemet är att Thjelvar inte klarar frakten från Gotland. Runt 40 procent av lasten skulle inte kunna gå från Gotland om vi valde Thjelvar istället för Gute. Och det skulle innebära stor skada för det gotländska samhället.
Risk för samhällsskador
Den lilla snabbfärjan är inte heller något alternativ eftersom den inte klarar om det blir is i Östersjön.
- Ett alternativ skulle vara att använda den andra stora snabbfärjan som går på Nynäshamn och köra natt- och morgonturer men då skulle också en del av det gotländska godset bli ett dygn försenat och det skadar också det gotländska samhället. Därför är Gute enda lösningen, förklarar Sten-Crister Forsberg.
Rikstrafiken sa "ja"
Rikstrafiken har godkänt att Gute ersätter m/s Visby under den månad hon är på varv.
- Vi beklagar den försämring det innebär för resenärerna men anser att det var det minst dåliga alternativet i det här läget, säger Olof Lundvall, informationsansvarig vid Rikstrafiken. Att snabbfärjans roder inte håller måttet är ingenting som någon kunnat förutse.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!