Fenomenet Stockholmsveckan fortsätter att locka festsugna besökare till Gotland. Champagnesprutandet har förbjudits, men festandet fortsätter år efter år. Visbys lokala krögare har under flera år uttryckt sitt missnöje över veckan.
Är fjantigt
- Det är en speciell genre av folk som inte tillför något för oss. Vanligt folk runtom i landet tycker ju att det här är fjantigt. Vi borde ha en Gotlandsvecka i stället för en Stockholmsvecka. Det är inte värdigt med det festande som pågår nu, säger Lennart "Lenta" Rosenlund, som driver Munkkällaren.
Enligt honom finns det en allmän åsikt om att veckan bör förändras så att inte turister skräms bort av festandet. Men hur förändringen ska se ut verkar det inte finnas något bra svar på.
- Det är svårt att förändra något som vi inte har startat själva. Vi borde se den här veckan som vilken turistvecka som helst och välkomna alla, säger Åke Svensson, regionstyrelsens ordförande.
Han säger att fördelarna än så länge är större än nackdelarna.
- Gotland är beroende av besöksnäringen. De extra resurser som behövs blir lite av myntets baksida, även om jag tycker att det är positivt med ett högtryck, säger han.
Äldre besökare
Krögarföreningens ordförande, Tina Fridell, håller delvis med.
- Vi får inte stänga dörrarna för ungdomarna. Jag tror att väldigt många väljer att åka tillbaka till Gotland. Sedan kan vi se ett nytt tryck på vecka 30 med äldre besökare som har ett större intresse av att sitta ner och njuta av en god middag. Självklart finns det en diskussion i föreningen om det är bra eller dåligt med vecka 29, och den diskussionen går nog flera varv till, säger hon.
Stockholmsveckan skapar olika associationer beroende på vem man frågar. GT ringde upp strategen Jonas Järnfeldt på reklambyrån Kärnhuset i Stockholm.
Hur kan man förändra ett varumärke som Stockholmsveckan?
- Det blir problematiskt eftersom veckan inte har någon avsändare. Då har man ingen kontroll över innehållet och det är svårt att se det som ett varumärke.
Spelar det någon roll att man kallar veckan för just Stockholmsveckan?
- Innehållet och budskapet är viktigare än namnet, men man bör absolut se över på vilket sätt man använder begreppet och i vilket syfte, säger Jonas Järnfeldt.