Enligt den chef som skrivit anmälan handlar det om problem med kommunikationen. Kvinnan larmade via sitt trygghetslarm till Trygghetsjouren i Malmö. Den person som tog emot larmet svarade kvinnan att hjälp var på väg men informationen om att kvinnan behövde hjälp gick inte fram till hemtjänstpersonalen förrän efter två och en halv timme.
Kvinnan var då mycket upprörd men ska inte ha kommit till skada.
Fick ingen hjälp trots larm
En kvinna på Gotland med hemtjänst, larmade en natt i januari när hon behövde hjälp. Inte förrän efter två och halv timme dök personal upp. Nu är händelsen anmäld som ett allvarligt missförhållande enligt Lex Sarah.
STOCKHOLM 20120124 Nils Duwähl som är bekymrad över problem med trygghetslarmet. Övergången från analog till digital telefoni har avslöjat stora brister i kommunernas övervakning av trygghetslarmen. I en del kommuner kan det gå en vecka innan någon upptäcker att ett larm inte längre fungerar. Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX / Kod 10090
Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!