Filmer som ska sälja Gotland

De har gjort reklamfilm för Gotland i dagarna tre.

Foto: Krister Nordin

Gotland2013-05-01 15:44

Norrmän, tyskar och finländare ska lockas till Gotland med riddare, får och raukar.

– Gotland är en oupptäckt liten pärla för norrmännen, säger projektledare Sanna Johnsen på Visit Sweden Norge.

Visit Sweden och Inspiration Gotland samarbetar i satsningen på att marknadsföra Gotland i Norge, Tyskland och Finland. Nästa steg i den flera år långa kampanjen är tre reklamfilmer som ska spridas på nätet, bland annat via sociala medier. I början av veckan spelades alla delar till reklamfilmerna in runt om på ön.

– Det är mycket vackra bilder och vi lyfter fram raukarna, fåren och medeltiden. Men det görs med en liten tvist av humor så att man ska haja till, berättar Sanna Johnsen.

Hon vill inte avslöja exakt vad som händer i filmerna men säger i alla fall att det handlar om gotlänningar som på olika sätt förbereder sig för att välkomna turisterna till ön.

– Och till exempel när riddarna har övat färdigt går de och köper korv i en korvkiosk.

Det är gotlänningar som medverkar i filmerna som beräknas vara klara om knappt två veckor. Då sätter kampanjen som ska få folk att gå in på de sidor där filmerna ligger igång.

Visit Sweden, som finansierar filmerna, och Inspiration Gotland hoppas mycket på de tyska, finska och norska marknaderna.

Sanna Johnsen säger att förra årets kampanj i Norge blev mycket lyckosam och att de norska besökarna till Gotland ökade med drygt fyrtio procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om