Fler åker buss sedan nya turlistan infördes

Den 16 januari började den nya busstidtabellen att gälla och 130 nya turer i veckan kom till.
Sedan dess har resandet med buss ökat med sex procent.
- Det är glädjande, även om det naturligtvis är för tidigt att dra för stora slutsatser, säger Per-Arne Jonsson, chef för kommunens kollektivtrafikavdelning.

Gotland2006-03-01 06:00
Åtta miljoner kronor extra satsar kommunen på att bygga ut kollektivtrafiken i år, främst på landsbygden. Den 16 januari började de nya busstiderna och sedan dess har resandet alltså ökat. Men att göra en utvärdering efter bara fem veckor ger inget besked om det finns ett samband mellan den utökade busstrafiken och fler resenärer.
- Nej, det dröjer innan vi med säkerhet kan säga att det finns ett samband, menar Per-Arne Jonsson. Det kan finnas andra faktorer, som att vi har en rejäl vinter med snö och halka. Då vet vi av erfarenhet att fler tar bussen.

Minskad åkning på en linje
Ännu finns alltså ingen djupare analys, men resandet ökar ordentligt på de linjer som byggts ut, bland andra linje 61 via Stenkyrka och Kappelshamn till Lärbro, 41:an som går via Dalhem och Kräklingbo till Katthammarsvik samt linje 12 som går till Hemse och Burgsvik via Vall och Hejde.
- Däremot är det en linje som minskat och det är den som går via Slite till Fårösund.
Men totalt är det alltså hittills en ökning av resandet med sex procent. Och enligt Per-Arne Jonsson så ökar bussåkandet lika mycket bland barn och ungdomar som åker gratis med det så kallade bussiga kortet, som bland betalande vuxna och andra.

Djupare utvärdering
Varje år har kollektivtrafiken på Gotland ungefär en miljon resenärer, ungefär hälften är ungdomar som åker gratis.
- Vi har fått många positiva reaktioner på den utbyggda kollektivtrafiken. Men också mindre positiva synpunkter från människor i Ljugarnsområdet som inte fått bättre möjligheter att åka buss. Vi ska nu se om vi kan få fram pengar eller lägga om trafiken så att det blir bättre för dem som bor där.
Kollektivtrafikens turlista och linjer är ett levande dokument som hela tiden är möjligt att förändra, påpekar Per-Arne Jonsson.
- Vi kommer att göra en djupare utvärdering och analys längre fram i år om hur utbyggnaden påverkat resandet. Samtidigt ska vi titta närmare på om vi kör på rätt tider. Det gör vi bland annat genom enkäter bland våra resenärer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om