Fler botar med piller

På Gotland ökade försäljningen av receptfria och smärtstillande läkemedel med 10 procent förra året.

Gotland2007-03-16 06:00

Den kraftiga ökningen innebär att gotlänningarna placerar sig över riksgenomsnittet.
- Det finns fler receptfria läkemedel nu och det har ökat försäljningen, säger biträdande apoteksområdeschef Desiré Stenvall.

Förra året köpte gotlänningarna receptfria smärtstillande läkemedel för 6,4 miljoner kronor. Försäljningen ökade i hela landet under 2006 jämfört med året innan och på Gotland ökade köpen med mer än 10 procent. Med det hamnar Gotland på en sjunde plats bland landets 21 län.
Under förra året ökade Apotekets försäljning av receptfria smärtstillande läkemedel till 883 miljoner kronor, en ökning med nästan 10 procent, jämfört med föregående år.

Störst var ökningen i Hallands län, med 12,1 procent. Minst ökade försäljningen i Kalmar län, med 6,9 procent.
I dag finns fler olika sorters receptfria värktabletter och preparat mot värk.
Biträdande apoteksområdeschef Desiré Stenvall tror att det kan var en av anledningarna till att försäljningen ökat.
- Förr fanns de färre, och de var dessutom receptbelagda.
Hon tror att sociala mönster kan spela in och bidra till att personer provar nya verkmediciner.

Reklampåverkan
- Man kanske vill prova det andra har använt, eller det man ser i reklamen.
- Dessutom kan det handla om hur bra åtkomst som olika personer har till vård, och hur svårt det är att komma till läkaren, säger Desiré Stenvall.
För stora doser av medicin kan leda till biverkningar och skador, och även receptfria mediciner ska användas med förnuft. Det är viktigt att lyssna på råd och läsa anvisningar som följer med medicinerna, påpekar Desiré Stenvall.
Även Lena Idman som är sekreterare i Gotländska läkemedelskommittén anser att reklamen bidrar till att fler köper värkpreparat.
- Reklam påverkar människor, och det ser vi även på Apoteken. Kommer det ett reklaminslag på ett visst läkemedel så blir det eftertraktat, och föremål för nya behag.
- Vi är påverkbara, säger Lena Idman.

Granskas
Reklam granskas och stoppas påpekar hon, men samtidigt kan en viss reklam få finnas.
- Om reklamen är vederhäftig. Den måste vara pålitlig och informativ, och inte lova mer än vad den håller, den ska inte syfta till att människor köper mer. Det är aldrig bra att ta för mycket medicin, men många kanske köper hem och har i förråd. Att köpa är inte det samma som att använda, säger Lena Idman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!