I svenska nådde 12,4 procent av eleverna inte upp till målen och i engelska klarade 4,9 procent inte målen.
Nästan en femtedel, 17,5 procent, av landets elever i nian nådde inte upp till målen i det nationella provet i matematik i våras. Det visar ny statistik från Skolverket. Det är den högsta andelen som inte nått målen som har uppmätts under de åtta år som samtliga elevers resultat på proven har samlats in och sammanställts. Proven är obligatoriska och används som ett av flera mått i grundskolan.
I svenska och engelska är andelen elever som inte når målen omkring 5 procent. Motsvarande siffra i ämnet svenska som andraspråk är på Gotland 44,4 procent mot 23,5 procent i landet.
I det sammanvägda provresultatet i engelska når 95,8 procent av landets niondeklassare målen. Andelen elever som når målen i matematik är betydligt lägre, 82,5 procent.
I ämnesprovet i svenska är det 94,9 procent av eleverna som når målen, och där är det flickorna som väger över. Bland pojkarna är det 7,4 procent som inte når målen, motsvarande för flickorna är 2,9 procent.
Skolverket konstaterar att elevernas resultat skiljer sig beroende på bakgrundsfaktorer som svensk och utländsk bakgrund och föräldrarnas utbildningsnivå. Stora skillnader noteras också mellan kommunerna. I hälften av landets 290 kommuner är det 21,6 procent eller fler av eleverna som inte når målen i minst ett ämne. På Gotland är det 19,9 procent.
- Genomgående är det en större andel elever i kommunala skolor som inte uppnår målen jämfört med fristående skolor, sammanfattar Skolverket.