Branschorganisationen Visita har sammanställt statistik från Statistiska centralbyrån, SCB, för antalet gästnätter under perioden juni till augusti under de senaste tio åren. I riket har antalet gästnätter ökat rejält under perioden, med 30 procent. Men på Gotland har utvecklingen sett betydligt trögare ut. Under de tio åren har antalet gästnätter på ön ökat med drygt 50 000 till nästan en halv miljon, en ökning med 11 procent. Det är långt under rikssnittet på 30 procent, och när det kommer till den procentuella tillväxten ligger Gotland på plats 16 av 21 av de svenska länen.
– Det är en utveckling som är värd att diskutera. Vi kan ha teorier om vad det beror på, men vi behöver göra jobbet och ta reda på orsaken och hur vi kan jobba med det här, säger Matz Bengtsson, vd för Gotlands förenade besöksnäring.
Bäst tillväxt har storstadsregionerna haft, allra bäst har det gått för Stockholm med 49 procent fler gästnätter. Storstädernas ökning beror mycket på hotellsatsningar, men andra faktorer spelar också in till Gotlands nackdel, menar Matz Bengtsson.
– Vi har ju transporterna till Gotland som givetvis komplicerar saken.
Mats Jansson, näringslivsstrateg på Region Gotland, menar att Gotland medvetet satsat på att locka besökare under andra delar av året.
– Vi har breddat kapaciteten så att inte allt koncentreras till sommaren. Ska vi bygga upp näringsgrenen måste vi ha besökare hela året, säger han.
För några år sedan satsade besöksnäringen och regionen på att få fram fler bäddar för att på så vis öka kapaciteten. Men Mats Jansson som menar att det inte råder någon större kapacitetsbrist sommartid.
– Gotland är fortfarande väldigt beroende av vädret för att fylla sommaren. Om det är fint väder som förra sommaren är man beredd att bo enklare, till exempel tälta några nätter. Det finns kapacitet så det räcker.
Matz Bengtsson tror inte heller att det är bäddantalet som håller tillbaka utvecklingen.
– I rimlighetens namn bör det finnas kapacitet att växa med befintliga bäddar.
De allra flesta besökarna som kommer till Gotland, 88 procent, är svenskar. De utländska besökarna kommer i första hand från Tyskland, Norge och Danmark. Det är ett område där Mats Jansson ser förbättringspotential.
– Ska vi få fler utländska besökare måste vi locka hit dem och ha en kapacitet hela året, säger han.