Fler klagomål på vården

Patientnämnden i kommunen har lämnat sin rapport till Socialstyrelsen för 2008 och den visar på en ökande mängd klagomål.

Gotland2009-03-09 15:07

Man har listat klagomålen i fyra huvudgrupper som vård/behandling, bemötande/kommunkation, organisation/regler och resurser samt övriga ärenden. Under året inkom 208 nya patientärenden och det är en ökning med 21 ärenden. Däremot har antalet övriga ärenden till nämnden minskat från 72 till 17 stycken.

De flesta klagomålen, 54 stycken, är riktade mot primärvården och det är en ökning med 13 jämfört med 2007. Ortopedkliniken har fått 23 klagomål och det är en ökning med 6 och tandvården har fått 19 och det är enökning med 11. Även kirurgavdelningen har, enligt patientnämnden, fått många anmärkningar, 17 stycken, jämfört med 10 år 2007.

Lots och samtalspartner

När en patient vill att nämnden skall utreda en händelse, hämtar nämndens kansli in yttrande från berörd avdelning eller verksamhetschef. Nämnden kan dock inte ta ställning till om en behandling varit felaktig eller ej utan man informerar den berörda patienten om var denne kan vända sig för att få prövning av sitt fall, såsom Socialstyrelsen och Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.

Patientnämnden pekar på att dess arbete bidragit till att en översyn av rutiner för samverkan, informationsöverföring och samarbete mellan kliniker har genomförts på lasarettet. Efter påpekande från nämnden har man genomfört en risk och händelseanalys. Den största tiden för handläggaren på nämnden går dock åt till att lotsa personer rätt och att finnas till som samtalspartner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om