– Jag har varit i branschen i 14 år och det är fortfarande fler män högre upp i hierarkierna i köken, men man kan verkligen se en skillnad. Fler tjejer kommer in, säger Stina Hansson som är kökschef på Novi Beach Club.
Hon har jobbat inom branschen i 14 år och varit i Stockholm under större delen av sin karriär, men har just börjat som kökschef på Novi Beach Club i Visby. Det kan enligt henne vara mycket hård jargong i köken runtom i landet.
– Man måste ha lite skinn på näsan för att klara av det, säger hon.
Stina Hansson berättar att det inte alltid varit helt lätt för många under åren, men hon tror på framtiden.
– Det går åt rätt håll, det är riktigt roligt att se de tjejer som kommer direkt från gymnasiet. De kommer inte att behöva stå ut på samma sätt som de för tio år sedan.
Situationen är dock fortfarande inte alltid den lättaste. Många talar om en grabbig jargong och sexuella övertramp.
– Det är en hård bransch som är mer av en livsstil än ett jobb, säger Hanna Lukowiesky som vid bara 21 års ålder blivit en prisad kock och nuvarande kökschef på Lilla Bjers Gårdskrog i Västerhejde.
Hon känner sig lyckligt lottad.
– Jag har haft tur som aldrig råkat ut för några sexuella trakasserier eller någon som vill mig illa. Men jag har sett det hända och har kompisar som råkat ut för det.
Hon berättar att i köken lär man sig ofta genom att imitera en bra kock eller kökschef.
– Då kan dålig jargong lätt gå i arv. Man har sett det och tagit till sig det och sedan bara fortsatt med det man har sett.
Hon tycker att det här inte bara är en fråga i köken utan snarare en samhällsfråga..
– Folk är osäkra på sig själva och därför, om de ser upp till någon, så gör de allt som den personen gör. Särskilt sånt de tycker får dem att se coola ut.
På Gotland är det ofta svårt att få tag på kockar och kökschefer generellt, därför är det ännu svårare att hitta en kvinnlig sådan. Adam Spångberg, ägare av restaurang Amarillo, lade i våras ut en annons där han specifikt efterfrågade kvinnliga kockar och kökschefer men intresset var svagt.
– Vi sökte kvinnliga kockar i våras just för att vi dels gärna vill ha en kvinna i köket, dels för att vi vill lyfta dem. Min tanke var att det kanske står nån tjej bakom nån snubbe som inte riktigt får komma fram, som kanske skulle våga ta steget.
Det blev mycket uppmärksammat på sociala medier men mottagandet var en blandning av hejarop och problematiseringar. Hanna Lukowiesky förstår idén bakom annonsen, men tror att det kan vara kontraproduktivt.
– Jag tror att om en tjej vill ha platsen så tar hon den själv, vissa kan nog ta det som lite stötande att tjejer ska behöva lyftas fram på det sättet. Det är fint att de försöker men man väljer ju efter erfarenhet och kunskap, inte kön.
Men även om mycket återstår att göra med jämställdheten i köken, menar Stina Hansson att en förändring är möjlig – något som redan märks på andra sidan väggen på restaurangerna där serveringspersonalen tidigare nästan uteslutande varit kvinnor.
– Idag finns det ju nästan lika många killar som serverar som tjejer så det planar ut sig på flera sätt.