Fler stolpar för ladding kommer
Kommunen har satsat regionalt stöd i elbilsprojekt och i höst väntas fler laddningsstolpar sättas upp runt ön. Trots det är det få som faktiskt kör elbilar på Gotland. Och när förvaltningarna ska välja miljöbil blir det inte el de drivs på.
Smart mobility Gotland är ett projekt som drivs av företagsnätverket Produkt Gotland bland annat med hjälp av regionalt stöd från kommunen. Ett av dess mål är att 200 elbilar ska rulla på ön 2011.
Överlägsenhet
- Just har vi mellan 15 och 30, men jag tror inte att det är något problem eftersom alla är överens om elbilens överlägsenhet. Redan nästa år kommer det komma nya billigare modeller, säger, säger Sven Sandström, ordförande Produkt Gotland.
Infrastrukturen, det vill säga bristen på laddningsstolpar kan vara ett av de skäl till att elbilen ännu inte upplevt någon boom på Gotland. Men till höst väntas fler stolpar.
- Vi jobbar för det och jag tror att det blir så. Inledningsvis bjuder Geab som är med i Smart mobility Gotland på elen men efter hand kommer vi naturligtvis vara tvungna att utarbeta ett betalsätt, säger Sven Sandström.
Elbilar
På 1890 -talet tillverkades elbilar av bl a General electric
Vid förra sekelskiftet var 30 procent av bilarna i USA eldrivna. År 1900 fanns det 2 370 bilar i New York. Av dem var 1 170 ångdrivna, 800 eldrivna och bara 400 bensindrivna.
Nästa år kommer Mitsubishi med en serietillverkad elbil, priset beräknas bli ca 30 000 dollar och laddningstiden för den kommer att vara mellan sex och sju timmar.
På 1890 -talet tillverkades elbilar av bl a General electric
Vid förra sekelskiftet var 30 procent av bilarna i USA eldrivna. År 1900 fanns det 2 370 bilar i New York. Av dem var 1 170 ångdrivna, 800 eldrivna och bara 400 bensindrivna.
Nästa år kommer Mitsubishi med en serietillverkad elbil, priset beräknas bli ca 30 000 dollar och laddningstiden för den kommer att vara mellan sex och sju timmar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!