Med jämna mellanrum försöker bedragare komma åt personliga uppgifter och få människor att identifiera sig med bank-id på nätet. Under fredagen har flera av Länsförsäkringars kunder råkat ut för just detta, och nu går bolaget ut med en varning på bland annat sociala media:
– Det är flertalet kunder som ringt in och uppmärksammat oss om det här under dagen. Bedragarna uppger sig ringa från vår säkerhetsavdelning och ber kunderna identifiera sig med bank-id, säger Daniel Eriksson, marknads- och kommunikationschef på Länsförsäkringar Gotland.
Han vill uppmana alla att inte under några omständigheter gå in och identifiera sig med bank-id på uppmaning av någon som ringer, oavsett hur trovärdig personen verkar.
– De är dessvärre ofta väldigt skickliga, men vi skulle aldrig ringa upp en kund och be dem identifiera sig. Det är alltid kunden som ska ringa till os, och då är det okej, men aldrig tvärtom, säger han.
För att försöka skydda sina kunder har man valt att informera på bred front, men polisanmäla måste den drabbade själv göra.
– Det enklaste sättet att skydda sig själv är att slänga på luren om man är osäker, och aldrig klicka på länkar i misstänkta mejl. Visst, det försvårar för oss som vill skicka ut seriösa mejl.
Han säger att många bedragare chansar friskt i hopp om att få napp, och att de ofta riktar in sig på den något äldre generationen som kanske inte alltid känner sig så bekväma kring teknologin.