Flera skolor får en prick

Det är för stora kvalitetsskillnader mellan öns skolor.Undervisningen är inte likvärdig.Det är Skolinspektionens främsta kritik mot skolväsendet på ön.- Det ska inte spela nån roll var man går i skola, alla har rätt till lika bra undervisning, säger undervisningsrådet Anki Näckstam.

Anki Näckström från Skolinspektionen gav ros och ris.

Anki Näckström från Skolinspektionen gav ros och ris.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2011-03-10 06:00

I går levererade Skolinspektionen slutbetyget för Gotlands kommuns utbildningsverksamhet. Och trots påpekanden om ett antal fel och brister var det sammantaget ett gott betyg.

Nu delades det inte ut i form av G, VG eller MVG utan levererades i en 500 sidor tjock slutrapport. Undervisningsråden Anki Näckstram och Sigbritt Gålnander, som jobbat med inspektionen gav också en del kompletterande kommentarer.

- Totalt sett är det ett mycket gott resultat, sa de.


Inte tillräckligt
Kunskapsresultaten för både grundskolan och gymnasiet ligger över riksgenomsnittet. Nittio procent av eleverna i årskurs nio är behöriga till gymnasiet och lika stor del av gymnasieeleverna får behörighet till universitet och högskola.

Och det är bra, men inte tillräckligt bra. Enligt skollag och läroplan ska alla elever nå målen i samtliga ämnen. Klarar man inte 100 procent blir det en prick, eller ett påpekande, när Skolinspektionen granskar.

Den omfattande granskning av kommunens hela skolverksamhet som nu slutförts har pågått sedan i september i fjol. Varenda grundskola och varje gymnasieskola har fått besök av de sammanlagt 14 inspektörer som jobbat på ön. Förskola och skolbarnomsorg har också granskats men mer ur ett huvudmannaskapsperspektiv.


Rapporten ger bränsle
De flesta skolor har, som GT tidigare skrivit, fått en del påpekanden. Mängden och arten av bristerna har varierat rätt kraftigt. Och det är just denna kvalitetsskillnad mellan öns skolor som Skolinspektionen ser som det kanske största problemet.

- Alla har rätt till en likvärdig utbildning. Inte likadan, men likvärdig. Kvaliteten på undervisningen ska vara lika, det ska inte vara en vinstlott vad man får för lärare, sa Sigbritt Gålnander.

Man kritiserar också bristen på analys i verksamheten.

- Ni måste bli vassare och tydligare i era analyser, sa Sigbritt Gålnander.

Skoldirektör Peter Molin är nöjd med rapporten.

- Den kommer inte som nån kalldusch. Innehållet är i princip det vi förväntat, säger han.

Förbättringsarbetet ute i skolorna har redan börjat. Och på förvaltningsnivå hade man redan innan inspektionen dragit igång ett stort kvalitetsarbete.

- Rapporten ger oss bränsle att fortsätta det utvecklingsarbetet, säger grundskolechef Mats Hanell.

Fakta

Här är några av de brister Skolinspektionen slår ned på:

 Alla elever ges inte förutsättningar att nå målen för utbildningen.

Planerna mot kränkande behandling svarar inte fullt ut mot gällande författningskrav.

Kommunen ser inte till att alla rektorer i tillräcklig grad genomför sina uppdrag i enlighet med författningarna.

Alla elever får inte den undervisningstid de har rätt till.

Förskolan präglas inte tillräckligt av en god pedagogisk verksamhet.

 Förskolorna ger inte föräldrarna möjlighet att påverka verksamheten i tillräcklig utsträckning.

Fritidshemmen erbjuder inte alltid barnen en meningsfull fritid.

Källa: Skolinspektionen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om