- Det är allvarligt att flygresenärerna inte fullt ut får reda på vilka rättigheter de har enligt lagen. Det gör att de kan gå miste om ersättning som de har rätt till, säger Anna Norlén, jurist på Konsumentverket.
Verket har granskat samtliga 18 svenska flygbolag och flygreseorganisatörer som flyger inrikes i Sverige.
Granskningen har fokuserat på konsumenternas rättigheter vid förseningar, inställda flyg, nekad ombordstigning samt skadat och försenat bagage.
- Samtliga har villkor som är, eller kan anses vara, oskäliga. Många av villkoren tar ifrån resenärerna deras lagstadgade rättigheter.
Hänvisning till lagstiftning som inte längre gäller, friskrivningar från skador på bagage, begränsningar av skyldigheten att ge assistans till resenärer vid exempelvis förseningar och skrivningar som gör det oklart för konsumenten vilket bolag som är motpart och som de ska vända sig till när det är problem, är några av de överträdelser som upptäckts.
Konsumentverket vill inte tala om vilka bolag som har de största bristerna, utan mer visa på att det är ett branschproblem.
- Som resenär är man skyldig att ta del av flygbolagens villkor, men bolagen är också skyldiga att underlätta för sina kunder genom att redovisa de villkor som gäller enligt lag, säger Anna Norlén.
Konsumentverket förutsätter att flygbolagen snarast ändrar sina oskäliga avtalsvillkor. GT lyckades i går inte få kontakt med Ola Mattsson på Gotlandsflyg eller Michael Juniwik på Sverigeflyg.