Flygande inspektion

Helikoptern är ett oumbärligt hjälpmedel när det gäller att besikta ledningsnätet. Piloten Curt Ögren ser hela Gotland från 10 meters höjd när han tillsammans med en besiktningsman nu under fyra veckor kontrollerar 176 mil av Geabs elledningar.

Modern utrustning. Hans Klintberg arbetar både med den vanliga kartan, den digitala kartan och GPS-utrustning.

Modern utrustning. Hans Klintberg arbetar både med den vanliga kartan, den digitala kartan och GPS-utrustning.

Foto: Ulf Glimfalk

Gotland2009-08-27 04:00
Hans Klintberg är Geabs besiktningsman för dagen. Tillsammans med piloten Curt Ögren ska han avsyna högspänningsledningar med utgångspunkt från Ygne söder om Visby. Geab har sex besiktningsmän som är utbildade för uppdraget och de turas om. Kjell Klintström, Geab, gör upp flygschemat för 100 timmars inspektion varje år.

Tre-fyra meter
Besiktningsmännen gör verkligen nytta - utrustade med digitalkarta, vanlig karta, satellitnavigeringssystem (GPS) och kamera. De flyger tre-fyra meter från ledningarna och har en fin överblick när de med vana ögon upptäcker fel. Det kan vara ledningar som lossnat, sprickor i isolatorerna, döda träd som riskerar att falla över elledningen vid nästa storm och skog som växer i ledningsgatorna och som måste röjas i tid för att förebygga problem.
Skogsröjning utförs sedan av Maskinringen som består av lantbrukare som samarbetar med Geab.

Moderna hjälpmedel
Om besiktningsmannen upptäcker något som ser misstänkt ut kan piloten vända och flyga tillbaka för att man ska kunna titta närmare.
Upptäcks ett fel, markerar besiktningsmannen det på den digitala kartan, väljer den kategori som innefattar typen av fel och tar ett fotografi av felet.
Senare skrivs ett detaljerat besiktningsprotokoll ut med foto, kartbild och felbeskrivning som markpersonalen har god nytta av när de ska laga felet.
Det här systemet med protokoll infördes i fjol och spar mycket tid för linjemontörerna. Tid som tidigare gick åt för att leta upp de platser där man upptäckt felen efter en muntlig beskrivning av platsen. Nu är det GPS som ger linjemontören koordinaterna till den exakta platsen.
Geab strävar efter att gräva ner oisolerade ledningar - i fjol grävde man ner åtta mil ledning.
När det gäller 70 kilovoltsledningar kostar det så mycket att gräva ner dem att man väljer att ha dem kvar i luften, berättar Kjell Klintström.
Här handlar det om 25 mil ledningar.

Åska och hackspettar
- Vissa fel går inte att förebygga. Åskan och blixten är den största förstöraren av elledningsnätet, berättar Hans Klintberg som har lång erfarenhet som besiktningsman.
Envisa hackspettar kan bygga bo i stolpar. De urholkar stolpen fullständigt. Byter man ut stolpen kommer ofta hackspetten tillbaka och bygger ett nytt bo. På norra Gotland flyttade Geabs personal ett sådant stolpbo ut i skogen invid ledningen och bytte sedan ut den trasiga stolpen med en försedd med skyddsnät mot hackspettar.
Arbetsdagen ser ut så här: Piloten och besiktningsmannen flyger tre timmar på förmiddagen och tre timmar under eftermiddagen. Koncentrationen måste vara på topp hela tiden. Ibland landar de på en trevlig plats och fikar.
Det har hänt att de blivit inbjudna till lantbrukarfamiljer på kaffe och sju sorters kakor.

Ögat och erfarenheten
Under de två första veckorna utgår flygningarna från Visby, under tredje veckan från Hemse och sista veckan flyger man från Slite.
Det som påverkar flygningen är sol och vind. Man flyger helst i motvind, berättar Curt Ögren. Farten är 25-40 kilometer i timmen och det gäller att besiktningsmannen inte har anlag för åksjuka.
Trots tester med andra metoder har det visat sig att ögat och erfarenheten är oöverträffat den bästa metoden vid ledningsbesiktningar.
Det är bland annat det här som elabonnenternas nätavgift bekostar.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om