Flyget får krav på besparing
Samtliga flygplatser i landet, utom Arlanda och Bromma, kommer att drabbas av besparingskrav under de närmaste åren. Självklart finns även Visby flygplats där, en flygplats som dragits med stora underskott i flera år.
Förra året gick Visby flygplats med nästan nio miljoner i förlust. Året innan var det tolv miljoner back.
-I år ser vi ut att hamna på ungefär samma minussiffra som 2003, säger Gunilla Defour.
<span class='mr'>Sätt att samverka</span>
Vad alla flygplatser gör nu är att se över sina verksamheter för att bli kostnadseffektiva men med bibehållen säkerhet.
-Naturligtvis måste vi se på kostnaderna, men det är lika viktigt att arbeta för ökade intäkter, förklarar Gunilla Defour. Vi måste exempelvis arbeta för att öka antalet flygresenärer.
Under en längre period har Luftfartsverket på Gotland drivit en kampanj tillsammans med våra två flygbolag i syfte att öka resandet.
-Det finns flera sätt att samverka, tror Gunilla Defour. Det behöver inte handla enbart om reklam.
<span class='mr'>Stor liten flygplats</span>
Målet för flygplatserna är att de skall vara självfinansierande 2007. I ett stort arbete har man nu sett på "godbitarna" vid varje flygplats. Målet är att skapa ett dokument som kan vara en utgångspunkt för flygplatsernas arbete. Men självklart kan inte alla flygplatser arbeta på samma sätt. Arbetet skiljer sig mellan en stor och en liten flygplats.
Men Visby är en ovanligt stor liten flygplats. Åtminstone om man räknar antalet starter och landningar.
<span class='mr'>En process startar</span>
-Räknat på det sättet hamnade vi faktiskt på femte plats förra året efter Arlanda, Landvetter, Bromma och Sturup. Men vi har mindre plan och färre passagerare.
Att personalen kommer att påverkas av kommande besparingar är oundvikligt. Men på vilket sätt kan Gunilla Defour inte svara på.
-Det här kommer inte ske över en natt, det är en process som startar nu, säger Gunilla Defour.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!