Flygets priskrig fortsätter: Köper platser på konkurrentens plan

Pris- och kundkriget om den lokala flygmarknaden fortsätter. Nu är det Gotlandsflyg som rustar, med sänkt pris på affärsresor och fler lägsta pris-avgångar för privatresenärer. Satsningen möjliggörs genom god förtjänst under fjolåret­och genom att köpa platser av Skyways!

Gotland2004-03-24 04:00
­Vi är beredda att göra vad som helst så länge det innebär billigare biljetter för gotlänningarna, säger Gotlandsflygs Roger Albrecht.
Roger Albrecht pekar på tre faktorer som har möjliggjort satsningen. Dels har man haft hög beläggning på avgångarna, dels införde man i slutet av februari i år en automatisk kundtjänst och dels tjänade bolaget strax över tre miljoner kronor år 2003.
Priset på affärsresor sänks med en femtiolapp per resa. Albrecht menar att den femprocentiga sänkningen innebär stora pengar för de företag som frekventerar flygets affärsstolar.
­Det handlar om flera miljoner, så sänkningen betyder väldigt mycket.
Hur stor andel av de sålda flygstolarna som är affärsresor vill han dock inte gå in på.
Man inför också fler lägsta pris-avgångar för privatresenärer på lördagar, sex jämfört med tidigare två. Det sker genom att man köper ett antal platser på konkurrentens sex lördagsavgångar!
­Man bokar biljetten hos oss och checkar in hos oss, men kliver på Skyways plan. Vi spar pengar och de får fylla tomma platser.
Gotlandsflyg väljer därmed att inte flyga några egna lördagsturer, utan viker dagen för ledighet och underhåll.
Albrecht poängterar att konkurrensen är lika hård som tidigare­trots att de båda parterna, tillsammans med Luftfartsverket nyligen enats om gemensam marknadsföring. Målet är att öka flygplatsens totala antal resenärer med 30000 under 2004, från fjolårets 310000. Av dem hade Gotlandsflyg 60000.
­Det kommer fortfarande att vara stenhårt krig. Det ska slå mot Skyways. Våra kunder kommer att resa billigare.
- Vad hade alternativet till stolköpen varit?
­Att flyga vidare som i dag, men då hade vi inte kunnat sänka priset på lördagarna. Vi kommer aldrig att tjäna pengar på lördagar­det är ingen resdag.
- Först gemensam marknadsföring, sedan stolköp från konkurrenten. Vad är nästa steg?
­Det vet jag inte. Kan man hitta ett sätt att göra det billigare, så varför inte? Flyg är fortfarande kostsamt.
En snabb jämförelse inom inrikesflyget visar dock att Gotlandspriserna ofta ligger lägre än på många andra destinationer. Svaret stavas konkurrens, menar Albrecht.
­Tidigare fanns ingen konkurrens här. Nu kan man helt plötsligt flyga billigare än förr till och från Gotland, hos båda bolagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om