Några namn på vilka som hört av sig vill dock Pigge Werkelin inte gå ut med ännu.
– Nej, det blir fel, alla måste skriva på innan men nu är det ordentligt flyt i det här, säger han efter att själv ha ankrat sin egen båt. Helagotland.se når honom via telefon då han seglar på Göta kanal.
Pigge Werkelin kan dock berätta så mycket som att det rör sig om intresse från flera personer vilka är gotländska företagare, verksamma inom politiken eller i näringslivet och som alla är villiga att satsa pengar i projektet. Närmast gäller det att besluta om vilka spår man ska följa, när det gäller hamnalternativen Västervik och/eller Nynäshamn. Mycket lutar åt Västervik, enligt Pigge Werkelin, eftersom det är den kortaste sträckan och i och med att bränslekostanderna är det som i framtiden kommer att innebära den största utgiftsposten.
– Från Västerviks sida är gensvaret väldigt stort men det handlar om att få med sig hela Gotland när det gäller den här frågan, säger Pigge Werkelin som berättar att samma sak gjordes när Gotlandsflyg startade, man lyssnade på vad folk ville ha.
En annan stötesten är att få veta var i Visby hamn bolaget kan få ligga med sina båtar. Det gäller att få det att stämma med såväl regionen som Destination Gotland.
Den framtida färjetrafiken mår bra av konkurrens anser Pigge Werkelin.
– Jag hoppas att vi har en framtid där det råder konkurrens för det är det som driver utvecklingen framåt, säger Pigge Werkelin.
Han fortsätter:
– Min tanke är att vi har inga marknadsföringsproblem, vi har ett logistikproblem och ett prisproblem och med tiden då vi ska köra över folk. Pigge Werkelin säger med eftertryck att dagens båtar som går tre på natten inte är något alternativ.
– Vi måste få till en skillnad för Gotland. Med konkurrens blir det hytter på båtarna, bättre priser, mat, service och internet. 2013 ska man inte behöva ligga på golvet och sova.