Folkhögskolans nedskärningar är politikernas ansvar! (Svar Unger/Samuelsson 12dec)
Sparbetinget på Folkan är inte rektorns beslut! Beslutet fattades av en oenig nämnd (GVN 2019-11-20 §113) trots de alvarliga konsekvenser rektorn redovisade. Oppositionen yrkade återremiss av Utbildnings- och arbetslivsförvaltningens (UAF) i hast framtagna enda förslag till beslut, men röstades ner efter votering.
I år har GVN en budget på 303 mkr där Folkans del är 21mkr (7%). GVN:s sparkrav nästa år är 5,0 mkr som fördelas så att Folkan belastas med 3,5 mkr (70% av hela sparbetinget), vuxenutbildningen 1 mkr samt ungdomsenheten och arbetsmarknad resterande 0,5 mkr. GVN:s budget höjs nästa år till 310 mkr där övriga enheter får ökade anslag. Nämndens egna arvoden ökas t.ex. med 28% medan gymnasieskolans samlade anslag ökas med 9 mkr till totalt 226 mkr.
Unger och Samuelsson försöker jämföra sparbetingen med äldreboendes matkostnader! Helt irrelevant i sammanhanget! För andra verksamheter inom UAF finns möjliga besparingar. Varför skall alltid produktionen spara? Inom UAF ökar antalet anställda och personalkostnader för ledning och administration stiger!
Se också på samhällsvinsterna av de hitflyttade och på Gotland skrivna folkhögskoleeleverna. Åtskilliga stannar även här efter sin utbildning.
Nämndens beslut andas okunskap, arrogans och brister i analys. Konsekvenser för folkhögskolan liksom Hemse- och Fårösundstrakten saknas. Anmärkningsvärt är på det sätt övriga i nämnden "körts över". Se GVN 2019-11-20 §§ 113, 116.
I regionfullmäktige (RF) 2014-02-20 §13 antogs enhälligt en motion från centerpartiet "Landsbygdssäkring av alla politiskt fattade beslut" vilket innebär att "innan beslut fattas skall Region Gotland ta fram hur beslutet påverkar landsbygden". Den rättar sig varken M eller C efter! De vill ge sken av att värna landsbygden. I handling gäller den inte!
Arne Eklund
F.d. moderat gruppledare i opposition i GVN
F.d. ledamot i dåvarande Folkhögskolestyrelsen
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!