Efter fredagens dödsolycka på Gotland är det en tung helg för öns motorcyklister.
Orsaken till dödsolyckan är oklar. Den manlige cyklisten från Visby körde av någon anledning av vägen nära Barlingbo i fredags kväll. Han hittades många timmar senare.
Fortbildning
Lars-Åke Permerud, vice ordförande för Sveriges Motorcyklister (SMC) på Gotland, säger att dödstalen bland motorcyklister är alldeles för höga. Han vill att fler ska fortbilda sig.
- Vi arrangerar på våren varje år övningar i undanmanövrar och inbromsningar och det borde fler gå på.
Olyckorna ökar inte
Permerud tycker att olyckorna är för många, men statistiken visar att de i alla fall inte ökar, tvärtom. Olyckssiffrorna är lägre än 1980. Då skadades eller dog 1248 personer i trafikolyckor med motorcykel. 2005 var siffran något lägre, 1080 personer. 1980 körde dessutom bara drygt 54 000 personer motorcykel. I dag är motorcyklisterna 250 000. Det här enligt siffror från Vi bilägare, som bygger på Vägverkets statistik.
2006 dog 54 personer i mc-olyckor i Sverige.
Äldre
Lars-Åke Permerud säger att en av förklaringarna till att olyckorna inte har ökat är att de som nu tar mc-kort i genomsnitt är i trettioårsåldern och kör lite försiktigare än yngre förare.
- Sedan vill jag också tro att fortbildningen har hjälpt till, att förarna är tekniskt mycket skickligare i dag.
Risker
Det är många motorcyklister ute på de gotländska vägarna nu och Lars-Åke Permerud vill varna för de största riskerna.
- Många singelolyckor sker i just kurvor. Vägkorsningar är också farliga och då i möte med andra fordon. Sedan är det viktigt att komma ihåg att inbromsningen tar lika lång tid med motorcykel som med bil.