Det blir ingen byggstart i år, och inte nästa år heller. Trafikverket har fått förlängd tid och arbetena ska vara utförda senast 2023.
I juni presenterade Trafikverket en åtgärdsvalsstudie. Nu pågår arbetet med att kvalitetssäkra förslagen, innan en vägplan tas fram.
– Vi räknar med att påbörja arbetet med vägplanen nästa år. Då tar vi fram en slutlig lösning. Under den processen får berörda och sakägare en chans att komma till tals, säger Michaela Sundell som är åtgärdsbeställare vid Trafikverket.
Åtgärdsvalsstudien och vägplanen är bara början. När vägplanen är klar ska bygghandlingar tas fram och efter det ska arbetena upphandlas. Michaela Sundell kan inte säga när upprustningen av vägen kan påbörjas. Med tanke på trafikmängden kan inga arbeten göras sommartid: Blir det inte start i början av 2021 får man vänta till hösten.
Många räknade med en mycket snabbare insats. Pengar till satsningen fick regionen efter att 2016 sagt nej till att hyra ut hamnen i Slite till Nord Stream. I oktober 2018 beslutade regionstyrelsen att de 50 miljonerna skulle satsas på länsväg 148, och då hoppades man att arbetena skulle påbörjas under 2019.
Länsväg 148 har många brister. I åtgärdsvalsstudien har insatserna prioriterats i tre nivåer. Överst står att räta ut fem kurvor och bredda vägen på sträckan Bro-Lokrume. Enbart det beräknas kosta 53 miljoner kronor.
De fem kurvorna finns med i den stora studie SVT nyligen gjort över farliga kurvor, efter att ha beräknat hastighet, lutning och kurvradie. I samma undersökning noterades att väg 148 haft 31 trafikolyckor de senaste fem åren.
Högt prioriterat är även åtgärder i tätorterna Lärbro och Tingstäde. I Lärbro behövs gång- och cykelbanor för att öka säkerheten. Tingstäde föreslås bland annat få en 1100 meter lång trottoar.
Att bredda vägen vid i Bro har något lägre prioritet. 30 meter av vägen breddas för att öka säkerheten för oskyddade trafikanter. Att åtgärda hållplatser och förbättra korsningen mellan väg 147 och 148 i Lärbro finns också med bland förslagen.
Lägst prioriterat är ett förslag som GA tidigare berättat om, att göra gång- och cykelväg av banvallen mellan Visby och Lärbro. Kostnaden beräknas bli 24 miljoner kronor.
Åtgärdsvalsstudiens förslag kostar betydligt mer än 50 miljoner kronor. Region Gotland kan behöva skjuta till pengar från länsplanen för infrastruktur.
Fartkameror ingår inte i åtgärdsvalsstudien, men Trafikverket planerar att sätta upp tio stycken på sträckan Visby-Lärbro i framtiden.