- Vi börjar med att fråga gotlänningarna var de upplever problem med att cykla och vad som skulle få fler att cykla mer och ställa bilen, förklarar kampanjledare Matias Swartling.
Vill ha cykelväg
I lördags fanns han på plats i Klintehamn tillsammans med Karl-Allan Nordbom för att lyssna till röster med synpunkter från cyklister och om cyklande på orten.
- Få klintehamnsbor vill cykla på 140-vägen och många räds att det blir mer trafik i samband med kajbygget. Många vill ha en cykelväg mellan Västergarn och Klintehamn och en förlängning av cykelvägen som går från Visby till Tofta.
Samtidigt, på plats i Hemse, var miljöpartiets Britta Johansson och Laila Ljungman.
- Där uppmärksammades bland annat att få cyklister utnyttjar landsvägen eftersom den upplevs smal liksom andra vägar i samhället. Dessutom saknas cykelöverfarter på många trafikerade ställen, exempelvis skolan.
Järnvägsbank
En idé att arbeta vidare på är ett förslag att göra i ordning järnvägsbanken mellan Hemse och Burgsvik.
- Med beläggning skulle den kunna bli en säker cykelväg, säger Matias Swartling.
Kommande vecka fortsätter Miljöpartiet de gröna sin kampanj för att förbättra cykeltrafiken på Gotland med en insats i Visby tillsammans med NT, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.
- Vi kommer att finnas på plats olika dagar i veckan vid Visborg, på Kindbergs plats, vid Högskolan och Almedalsbiblioteket, Svenska spel och vid lasarettet, berättar Matias Swartling.
Utifrån de synpunkter som samlas in kommer en sammanställning att göras med ett scenario och en utställning om vad som kan göras för att förbättra för cyklister och cykeltrafiken på ön.
Miljöpartiet de gröna har som mål att på Gotland få kontakt med minst 1 368 personer, detta som ett led i den nationella strategin att nå 250 000 personer för att få svar på frågor i kampanjen för bättre cykeltrafik.