Fordonsgas och kravgödsel
Projekteringen av den planerade biogasanläggningen i Roma är i full gång. En blivande delägare med erfarenhet av biogas har engagerats och till sommaren ska bygget sätta igång.
Projektledare. Per-Olof Grymlings.
Foto: Lena Herlitz
- Det är en oerhört viktig punkt för oss. Annars måste vi ha trailers stående som fylls hela veckan och sen dröjer det ytterligare en vecka innan vi får tillbaka dem och kan fylla dem igen.
Två turer i veckan
En tur till i veckan skulle räcka. Destination Gotland har blivit uppvaktat av både betodlarna och länsstyrelsen om problematiken. Jan-Erik Rosengren, vd för Destination Gotland, kan inte säga något om framtiden, utan förklarar att bolaget kommer diskutera frågan med Rikstrafiken eftersom det är en ekonomisk fråga. På turer med farligt gods är antalet tillåtna passagerare begränsat, vilket gör turen mindre lönsam.
Kommunen kommer att bli en stor och viktig kund, men även om hela kommunens fordonspark med hemtjänstbilar, bussar och renhållningsfordon ställs om till biogas så motsvarar det behovet bara cirka 20 procent av vad anläggningen kan producera. Det är därför viktigt att hitta storkunder på fastlandet.
Swedish Biogas International AB i Linköping kommer att bli delägare med 30-35 procents ägande i den nya anläggningen och har även fått uppdraget att hitta kunder på fastlandet. Företaget har mer erfarenhet av marknaden och håller just nu på att bygga en annan anläggning i Örebro.
Även allmänheten kommer att kunna tanka sina fordon med biogasen. I första hand planeras för ett tankställe i Visby och ett i Roma.
- Vi har framfört önskemål till kommunen om att bygga en gasmack på Skarphäll. De kommer ju att behöva fordonsgas redan till sommaren, men när vi väl är igång är vi beredda att ta över macken.
Den totala kostnaden för anläggningen har beräknats till 130 miljoner, 15 miljoner mer än tidigare beräkningar.
Ökningen beror på att anläggningen ska kompletteras med en kylanläggning. Eftersom större delen av gasen kommer att transporteras till fastlandet måste den kylas ner till flytande form för att fraktkostnaderna ska bli rimliga. En kubikmeter gas motsvarar en liter bensin eller diesel. I kyld form tar samma mängd gas bara en tusendel så stor plats. En liter flytande gas motsvarar en liter bensin eller diesel.
Hur säkert är det att satsa på biogas? Är sjunkande bensin/dieselpriser ett hot mot lönsamheten?
- Biogas som bilbränsle är i regel 15-20 procent billigare än bensin. Bränslepriserna varierar fort så prisskillnaden varierar, men de senaste åren har det genomsnittliga priset legat 15-20 procent under, säger Per-Olof Grymlings.
De gotländska betodlarna har tilldelats 35 miljoner kronor i övergångsstöd efter avvecklingen av humansockerproduktionen på Gotland. De odlare som hade sockerkvot 2005 eller 2006 berörs av omställningen. Pengarna ska användas till stödgrundande investeringar, vilka måste vara genomförda senast september 2010. Stödet betalas ut senast september 2011.
Betodlarna blir delägare i biogasanläggningen genom aktier som fördelas efter de sockerkvoter varje betodlare hade under 2006. Preliminärt kommer betodlarna att tillsammans ha drygt 50 procent av aktierna, Betodlarföreningen 15 procent och Swedish Biogas International 30-35 procent.
Anläggningen kommer att producera 8 miljoner Nm3 fordonsbränsle motsvarar cirka 12 procent av Gotlands totala behov.
Byggstart beräknas till sommaren 2009 och produktionsstart till september 2010. Första tankställen blir troligen i Visby och Roma.
Betodlarna blir delägare i biogasanläggningen genom aktier som fördelas efter de sockerkvoter varje betodlare hade under 2006. Preliminärt kommer betodlarna att tillsammans ha drygt 50 procent av aktierna, Betodlarföreningen 15 procent och Swedish Biogas International 30-35 procent.
Anläggningen kommer att producera 8 miljoner Nm3 fordonsbränsle motsvarar cirka 12 procent av Gotlands totala behov.
Byggstart beräknas till sommaren 2009 och produktionsstart till september 2010. Första tankställen blir troligen i Visby och Roma.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!