Föreslår att turismen får det mesta av 20 miljoner
8 miljoner kronor till marknadsföring av Gotland utomlands. 6,4 miljoner till upprustning av Visby innerstad. 4 miljoner till bad och turism och 1,4 miljoner för utarbetande, förvaltning och drift av varumärket Gotland. Så vill Gotlands kommun använda de 20 miljoner kronor som återstår av de 50 miljoner som staten skjutit till, som en kompensation för nedläggningen av P 18.
I juni 2006 kom ett nytt regeringsbeslut om mer pengar som kompensation för P 18:s nedläggning. Gotland tilldelades 20 miljoner kronor. Under en ganska lång beredning har det diskuterats hur pengarna skulle användas.
Kommunstyrelsens ordförande, först Jan Lundgren, (s), och sedan Eva Nypelius, (c), har bjudit in företrädare för turistnäringen till olika diskussioner och avstämningar. På ledningskontoret har man sedan utarbetat ett förslag, som i går låg på bordet när kommunstyrelsens arbetsutskott sammanträdde.
Reklam utomlands
Det kan sägas att det var i "grevens tid", eftersom regeringen begärt att få veta senast i början av mars hur kommunen har tänkt att använda pengarna. Gårdagens beslut i arbetsutskottet skall också behandlas i kommunstyrelsen.
Marknadsföring: En stor del av de 20 miljonerna, närmare bestämt 8 miljoner, skall enligt förslaget satsas på destinationsmarknadsföring. Det betyder att man, efter att ha rådgjort med bland annat Luftfartsverket och organisationen Visit Sweden, kommit fram till att det skall göras reklam för Gotland som resmål utomlands.
I första hand nämns Tyskland och Finland, men det finns också andra länder i Östersjöområdet som kan vara intressanta.
Världsarvet: Här vill man fortsätta en påbörjad upprusning av gator och torg i stadskärnan. Ett projekt benämnt Loids ägnades bland annat åt att modernisera Adelsgatan men pengarna tog slut för några år sedan. Nu kan man tänka sig att fortsätta det arbetet. Förutom att modernisera gator och torg handlar det om att förbättra tillgängligheten och skylta.
Bryggor och pooler
En miljon av summan föreslås bli öronmärkt för en upprustning av S:t Nicolai ruin.
Bad och turism: Av totalt 4 miljoner kronor föreslås 1,5 satsas på upprustning av anordningar vid stränder, som bryggor och lekanordningar. Dessutom är man beredd att satsa 2,5 miljoner kronor som stöd till företagare för anläggande av pooler.
Med gällande regler kan man ge bidrag med högst 800 000 kronor under tre år, för exempelvis anläggande av en pool.
Varumärke: 1,4 miljoner kronor satsas i ett projekt för utarbetande, förvaltning och fortsatt drift av varumärket Gotland.
Starkare varumärke
Gotlands Gille i Stockholm har i debattfora framfört sina synpunkter på behovet av att skapa ett starkt varumärke för Gotland och framfört tanken, att Gotlands kommun inom fem år borde ha det starkaste varumärket av alla kommuner i landet. Representanter för gillet har deltagit i diskussionen om varumärkessatsningen, där man så fort beslut om pengarna fattats, är beredd att sätta igång en upphandlingsprocess.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!