Företag med framtidstro
Miljövänligare båtar, katastrofhus och delar till vindkraftverk är några av framtidens produkter för CMI Composite. - Om ett år har vi dubbelt så många anställda, tror arkitekten Håkan Södergren som äger 50 procent av företaget.
ARKITEKT. - Jag är huvudägare med 50 procent av aktierna i CMI composite, säger Håkan Södergren som är arkitekt och har ritat båtar i 45 år.
Foto:
- Den här båten har stått ofärdig i snart tio år, men nu är den klar.
Båtar med ekostuk
För 7,5 miljoner kronor har den nya ägaren fått ett lyxåk med champagnekyl, toalett, 315 hästkrafters motor och mikrovågsugn. Här får man ta av sig skorna.
Med 35 knop åker den förbi Gotlandsbolagets stora snabbfärjor, men det är inte den sortens båtar Håkan Södergren vill satsa på.
- Jag vill bygga båtar med eko-stuk, där betoningen ligger på ekonomi.
Under fyra år har han försökt väcka intresse för miljöbåtar utan att ha fått någon större gensvar.
- Men nu går det bättre att lansera vettiga båtar som inte går så fort, som drar mindre bränsle och med bättre ekonomi, säger han.
En första ekobåt med en hybridmotor är på gång. Konstruktionen gör att bränslebehovet blir mindre. Alla former av drivmedel är tänkbara.
- Det ska gå att ladda upp en elmotor och smyga fram ljudlöst längs kusten.
- Jag vet att det här är en framtidsartikel, säger Håkan Södergren.
Vallaklossar och motorblad
Båtar ska byggas, men det finns många andra produkter på gång. Core, ett PVC-material, är kärnan i deras verksamhet.
- Med hjälp av Core kan man göra mängder av andra produkter.
Det kan vara allt från Swix vallaklossar till vindkraftverkens rotorblad.
- Det första katastrofhuset har redan byggts, säger Håkan Södergren.
40 000 hus
Han berättar att företaget kommer att utveckla och göra prototyper, men att bygga 40 000 hus om året är inte möjligt i CMI:s anläggning.
- Allt är i sin linda, men vi har levererat ett prototyphus.
Idén är att ersätta tält med ett tåligare och bättre material och leverera i paket till platser där människor snabbt behöver tak över huvudet.
- Det är en intressant produkt. Mexico city funderar på att ersätta slumkvarteren med dessa, säger Håkan Södergren.
Håkan Södergren är arkitekt och har riktat båtar i 45 år.
- Jag har gjort 250 olika konstruktioner och 20 000 båtar har byggts, säger han som äger 50 procent av företaget.
Med 10 miljoner kronor i rörelsekapital är nu produktionen i full gång. Det är ägarna som satsat och två banker som gett lån. Men några bidrag har företaget inte fått.
- Inte ett nickel, än så länge. Vi har sökt men Almi på Gotland har inte ens svarat och Almi i Stockholm har sagt nej, säger Håkan Södergren.
Att ha en lokal är en sak men utan personalens kompetens hade det blivit svårt
- Jag såg i min mardröm hur arbetsstyrkan försvann och skingrades. Det skulle inte vara möjligt att bygga upp samma kompetens igen på en livstid, säger Håkan Södergren.
Vi-företag
Idag jobbar 62 personer där, och det finns många duktiga båtbyggare att återanställa.
- 250 var anställda här och förhoppningsvis kan vi få tillbaka dem. Jag räknar med en fördubbling inom rimlig tid, säger Håkan Södergren.
Han berättar att man infört ett vinstdelningssystem, lika för alla.
- Jag vill skapa ett vi-företag där alla dricker kaffe tillsammans.
Efter ett halvår av osäkerhet kan personalen börja se framåt.
Efter ett halvår av osäkerhet kan personalen se framåt och smida planer.
- Det ska gå. Jag ser att glöden tänts i kamraternas ögon, säger Kent Lindqvist som är produktionschef.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!