Nio av tio företagare tycker att företagarfrågorna lyser med sin frånvaro i valrörelsen. Samtidigt kommer hela 97 procent av dem gå och rösta i valet.
Detta framgår av en webbenkät som organisationen Företagarna gjort bland sina medlemmar.
Hos de företagare som ännu inte bestämt på vilket parti de ska lägga sin röst är missnöjet störst med partiernas bristande företagarfokus.
Att 97 procent uppger att de ska rösta i riksdagsvalet kan jämföras med det allmänna valdeltagandet på 82 procent i förra valet.
Redan har 85 procent av företagarna bestämt sig för vilket parti de ska rösta på, medan 15 procent fortfarande är osäkra.
Få är nöjda
Bristande intresse för företagarfrågor är en allmän bild, verkar det, som landets företagare ger av valrörelsen och partiernas företrädare: Drygt 70 procent anser att företagarfrågorna inte har kommit fram tillräckligt i valdebatten, medan 15 procent tycker att de inte har kommit fram alls. Endast en av tio är nöjd med företagarfrågornas närvaro i debatten.
– De här siffrorna talar sitt tydliga språk. Inget parti driver företagarfrågorna tillräckligt kraftfullt, säger Henrik Wennesund, regionchef Företagarna Gotland i ett pressmeddelande.
Rankinglista
Företagarnas panelundersökning om valet utfördes genom en webbenkät 31 augusti-7 september 2010. Undersökningen utfördes alltså efter att båda regeringsalternativen offentliggjort sina valmanifest. Enkäten skickades ut till 3989 medlemmar i Företagarna, varav 1305 svarade.
I samband med resultatet i enkäten gentemot enskilda företagare presenterade Företagarna idag också en rankinglista, över respektive valkrets mest "företagarvänliga" politiska kandidater. Listan bygger på hur politikerna besvarat ett antal frågor i Företagarnas webbenkät.