Företaget ändrar rutinerna:  Sådant här ska inte kunna hända

- Det begicks ett fel, och vi är oerhört ledsna för det. Nu arbetar vi med våra rutiner så att det inte ska kunna hända igen.Det säger Yvonne Augustsson, verksamhetschef vid Gotlands Hemtjänster AB.

Gotland2011-05-18 04:00

Företaget startades 2006 och det har inte tidigare hänt att de anställda missat att besöka någon av dem som har hemtjänst, säger hon.

- Det var den mänskliga faktorn. Om rutinerna av-
viker från det normala, om till exempel någon i personalgruppen blir sjuk, så måste arbetsuppgifterna fördelas mellan dem som arbetar om vi inte snabbt kan få tag på en vikarie. Det är ingen ursäkt, men en förklaring, säger Yvonne Augustsson.

Det är drygt tre veckor sedan det hände och de anhöriga reagerar över att ni inte kontaktat dem och berättat vad som görs, eller frågat hur Lisa Nilsson mår.

Lovar höra av sig
- Om de förväntar sig att vi ska höra av oss så ska jag göra det, säger Yvonne Augustsson.

Företaget ser över sina rutiner och försöker göra tydligare prioriteringar av det som hemtjänstpersonalen absolut måste göra när det blir avvikelser i de dagliga rutinerna.


Ska ha personalmöte
- Vi ska ha ett personalmöte på måndag då vi ska diskutera rutinerna med hela personalgruppen. Jag har förståelse för att de anhöriga tycker att det tar tid. Och full respekt för att det som hänt har skapat en otrygghet hos Lisa Nilsson. Jag hoppas att det här aldrig kommer att ske igen.

Företaget ska också göra en så kallad Lex Sarah-
anmälan till Socialstyrelsen, via uppdragsgivaren Region Gotland.

Gotlands Hemtjänster har omkring 100 anställda och arbetar främst på Sudret, samt i Visby med omnejd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om