Samtidigt har trafiken mellan Visby och Arlanda minskat radikalt.
- På lördagar går det inga plan till Arlanda från 9 juli till 5 augusti och vissa dagar är det bara en avgång, säger Roger Johansson.
Tvingas avveckla
Han är platschef på Nordic Aero som sköter markservicen åt de flesta av flygbolagen som trafikerar Visby flygplats. Gotlandsflyg har dock en egen organisation.
- Vi skötte markservicen åt Skyways. 60 procent av våra intäkter på årsbasis försvann vid konkursen, berättar platschef Roger Johansson.
Det var för en månad sedan som Skyways gick i konkurs och för Nordic Aeros del blir konsekvensen att man måste avveckla sin verksamhet.
Kvar finns en del uppdrag i säkerhetskontrollen. Nordic Aero sköter också all markservice åt andra bolag som SAS, Norwegian air, Air Berlin och några till, bland annat charterbolagen.
- Vi har inget uppdrag för Gotlandsflyg.
Samtliga varslade
Efter sommaren blir det inte mycket arbetsuppgifter kvar på flygplatsen för Nordic Aero. Det är därför alla blivit varslade.
- Vad som händer då vet jag inte. Swedavia måste lösa det på något sätt. Om de ska få bolag att flyga hit, måste de kunna hjälpa till med markservicen, säger Roger Johansson.
Få Arlanda-turer
Det är Norwegian och SAS som trafikerar Arlandalinjen, men inte alla dagar. Gotlandsflyg slutar efter Almedalsveckan för ett sommaruppehåll.
- Det är oerhört få turer till Arlanda eftersom de flesta försvann vid konkursen, säger Roger Johansson.
Vad det får för konsekvenser för Gotland, är svårt att säga. Idag är det marknadskrafterna som styr trafiken.
Inget större hopp
Bjerne von Schulman har jobbat som pilot på Skyways i 25 år och är en av dem som blev av med jobbet. Han vet inte vad som kommer att hända, varken för dem som varit anställda på Skyways eller med Arlandatrafiken. Så länge konkursförvaltaren arbetar finns det fortfarande ett visst hopp.
- Jag vet att det pågår diskussioner, säger han.
Bjerne von Schulman har en god inblick i flygtrafiken men låter inte så hoppfull när det gäller nya bolag som skulle kunna ta över trafiken och fylla hålet som blev efter Skyways.
- Det är rätt mycket som ska till för att ta över trafiken, även om Skyways tur mellan Arlanda och Visby hörde till de som gick ihop, säger han.
Dyrt att starta
Bolaget har inga materiella tillgångar utan bara tillstånd och goodwill.
- Det blir dyrare att starta på nytt för var dag som går och hoppet sjunker, säger han.