Förslag om neddragningar klubbas den 17 november
Ännu finns det ingen föredragningslista till mötet med Rikstrafikens styrelse på torsdag i nästa vecka. Men det är då som beslut om turlistor och prislistor för Gotlandstrafiken 2006 skall fattas. Ledamöter i Rikstrafikens styrelse, som GA talat med, ger inga förhoppningar om att det kommer att ske ett under.
Inger Davidson, kristdemokrat från Nacka, före detta civilminister, nu riksdagsledamot, är ordförande i Rikstrafikens styrelse.
- Dessvärre finns inte de extra pengar som skulle behövas, säger hon. Ingen skulle vara gladare än jag om vi hade pengarna.
Inger Davidson har varit på Gotland många gånger. Som liten semestrade hon med familjen på ett pensionat; som politiker har hon besökt Almedalsveckan årligen sen slutet på 80-talet. I somras var hon dock inte med.
Hon har tagit del av opinionsyttringarna från gotlänningarna, men menar att de knappast är nödvändiga. Det är inte svårt för Rikstrafikens styrelse att, även utan opinionstryck, sätta sig in i att hotet om försämrad trafik är ett "jättestort problem" för Gotland.
Men det hjälper inte.
Dyraste avtalet
- Avtalet om Gotlandstrafiken är vårt dyraste avtal och nu måste vi hejda utvecklingen mot stora överdrag på kostnadssidan, säger Inger Davidson och fortsätter:
- Vi har försökt att vända på alla stenar men inte hittat något. Det enda som kan ändra på förutsättningarna är om vi skulle få mer pengar.
Några signaler om att regeringen tillskjuter mer pengar finns inte, enligt Davidson.
Anders Torbrand, Norrköping, är en av ledamöterna i Rikstrafikens styrelse. Han känner väl till Gotland och Gotlandstrafiken. Det var han och Kaj Janérus som förhandlade fram det avtal som fortfarande gäller, även om det har förändrats något genom Rikstrafikens tillkomst.
När avtalet började gälla 1996 var kostnaden för staten 175 miljoner. Nu handlar det om 300 miljoner enligt Torbrant .
Torbrand har bland annat genom Östnytt tagit del av opinionsyttringarna. Han har också fått pressklipp från Rikstrafikens kansli.
- Dilemmat är att vi har en påse pengar och den påsen räcker inte när kostnaderna stiger i höjden, säger Anders Torbrand.
Torbrand menar att om inte Rikstrafiken får mer pengar så måste det liggande förslaget klubbas igenom.
Ingen kommentar
Nina Andersson, Skövde, jobbar som tjänsteman med hälso- och sjukvårdspolitik i Västra Götalandsregionen.
Hon har tidigare under många år arbetat med transportpolitik på kommunikationsdepartementet och senare näringsdepartementet.
Hon har handlagt frågor om Gotlandstrafiken tidigare och hon har - som alla andra ledamöter av Rikstrafiken - fått pressklipp som berättar om opinionsyttringarna på Gotland.
Det förestående beslutet vill hon inte kommentera med hänvisning till att hon ännu inte fått underlagsmaterialet och att Rikstrafikens styrelses policy är att ärendena bara skall kommenteras av ordföranden och generaldirektören.
Beträffande övriga ledamöter kom vi i går inte längre än till deras mobilssvar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!