Stora ändringar väntar inom busstrafiken

Konsultföretaget Ramboll har på uppdrag av teknikförvaltningen analyserat kollektivtrafiken på Gotland. Deras förslag innebär stora förändringar, med bland annat borttagna busslinjer.

"Vi ser ju att vi måste göra någonting åt kollektivtrafiken. Den vi har i dag nyttjas av väldigt få och är en stor kostnad för skattebetalarna", säger Patric Ramberg, teknisk direktör.

"Vi ser ju att vi måste göra någonting åt kollektivtrafiken. Den vi har i dag nyttjas av väldigt få och är en stor kostnad för skattebetalarna", säger Patric Ramberg, teknisk direktör.

Foto: Dennis Pettersson/arkiv

Gotland2022-06-29 09:05

Patric Ramberg, teknisk direktör, säger att de i första hand kommer att kolla på vad man kan göra för stadstrafiken i Visby för att se till att kollektivtrafiken nyttjas bättre.

– Det inkluderar bland annat om att sträcka ut det här bussnätet så att det även innefattar Vibble, och ha en linje som går bort till flyget. Samt knyta ihop flyget och hamnen, säger han.

I förslaget föreslås färre busslinjer i stort, för hela regiontrafiken, och att dagens tolv linjer skulle kunna bli åtta. Men vilka linjer som skulle kunna försvinna går inte att säga riktigt än, enligt Patric Ramberg.

undefined
Patric Ramberg säger att vi står inför stora utmaningar i kollektivtrafiken: ”Vi förbereder att lägga om stadstrafiken en del”.

Även all parallell trafik skulle försvinna, och de linjer med längre sträckor utan påstigande skulle antingen försvinna eller omdirigeras.

Förslaget lutar sig till stor del mot de landsbygdslinjer som beskrivs som starka: Visby – Klintehamn – Hemse, Visby – Slite samt Visby – Fårösund.

För de som bor på platser som inte nås av dessa busslinjer kommer det, enligt förslaget från Ramboll, att införas någonting som kallas för ”mobilitetshubbar”. Till dessa hubbar – som de stora busslinjerna kommer att vara kopplade till – kommer det att vara möjligt att ringa och beställa resa.

– Om det som exempel finns en hubb i Hemse, kommer boende i exempelvis Alva att kunna ringa och få skjuts till Hemse, så att det stämmer överens tidsmässigt med en buss som tar dig vidare till Visby, säger Patric Ramberg. 

Han fortsätter:

– Sedan kan man bygga ut hubben till allt möjligt, man skulle till exempel kunna hämta paket där och sådana saker också. Det finns oerhörda potentialer i det.

undefined
Karl-Johan Boberg (C), ordförande i tekniska nämnden, anser att förslagen som Ramboll kommit med är bra. ”Vi hoppas att det som föreslås kan sjösättas framöver”, säger han.

Det låter som att det kan bli dyrt om många ringer och begär skjuts till hubbarna?

– Då är det tänkt att man samordnar de transporterna, så att det blir en bil som plockar upp flera stycken på vägen, säger Patric Ramberg.

Då finns det alltså risk att man får vänta på skjuts tills det synkar med någon samåkning?

– Ja, precis.

Patric Ramberg tror att arbetet med frågorna kring förslaget kan börja redan i höst. En ny stadstrafik skulle då kunna vara en verklighet redan 2023, och landsbygdstrafiken skulle kunna förnyas året därpå.

– Vi ser ju att vi måste göra någonting åt kollektivtrafiken. Den vi har i dag nyttjas av väldigt få och är en stor kostnad för skattebetalarna, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!