Förstudie om statligt ägda färjor

Kommer inga anbud in när upphandlingen av färjetrafiken till och från Gotland är klar i höst. Då övervägs ett statligt ägande av Gotlandstrafiken.

Gotland2006-06-09 06:00
- Vi har satt i gång förstudien om statligt ägande av färjetrafiken. En möjlighet är att staten äger båtarna och driften läggs ut, säger Staffan Widlert, Rikstrafikens generaldirektör på Gotlandsbesök.
Nyårsdagen 2008 måste den nya gotlandstrafiken vara igång. I september ska upphandlingens förfrågningsunderlag vara klart, i november ska anbuden ha kommit in och i februari ska upphandlingen vara klar.
- Kommer inga anbud in, då måste studien om statligt ägande av båtarna aktualiseras. Och om det bara skulle komma in ett enda anbud, då kan upphandlingsprocessen bli längre. Det bästa är naturligtvis en upphandling i konkurrens, säger Staffan Widlert.
Rejält försenad med flyget från fastlandet landade Rikstrafikens generaldirektör i Visby sent på torsdagseftermiddagen. Trafikantrådets representanter som hade tid att vänta in mötet fick veta något närmare om Rikstrafikens tankar inför den kommande upphandlingen av färjetrafiken.

Tid eller pengar?
Tid ställs mot pengar i den kommande upphandlingen av färjetrafiken till och från Gotland.En halv timmes längre restid ger 20 procent lägre biljettpriser. Med en timmes längre restid minskar kostnaden med 30 procent.
- Långsammare färjor öppnar upp för fler rederier att lägga anbud på Gotlandstrafiken. Förhållandet mellan båtarnas hastighet och biljettpriserna är något som gotlänningarna har att fundera över, säger Rikstrafikens generaldirektör.
Klart är att båtarnas hastighet och restiden kommer att ställas i förhållande till biljettpriserna. Klart är också att staten och resenärerna ska komma att bära hälften var av oljeriskpriser.
- Vi premierar hastighet och betalar mer för snabbare turer. Samtidigt öppnar långsammare båtar och längre restid upp för fler rederier. Och när det gäller biljettpris i förhållande till oljepris blir effekten rimlig för gotlänningar, men slår hårdare mot fastlänningar.

Tioårigt avtal
Nytt i den kommande upphandlingen, jämfört med den förra som avbröts, är att Riksdagen godkänt och avsatt pengar i vårbudgeten för tecknande av att ett tioårigt avtal. Nytt är också att det nya avtalet görs mer flexibelt vad gäller anpassningen av trafiken.
- Det innebär att redaren får anpassa trafiken efter behov, exempelvis efter kapacitet i förhållande till resande. över huvud taget blir det nya avtalet mindre detaljstyrt och med större möjligheter för redaren, säger Staffan Widlert.
En annan nyhet är att Rikstrafiken diskuterar premiering av miljövänliga och bränslesnåla fartyg, nog så viktigt om staten och resenärerna ska betala hälften var av priset för bränsleökningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!