Försvarskritik mot vindkraft i Mästermyr och på Näsudden

Försvaret motsätter sig den planerade vindkraftsparken i Mästermyr. Verken kommer att störa Försvarets väderradar och prognoserna riskerar att bli opålitliga. Försvaret ser också mycket allvarligt på att landets flyghinderdatabas inte fått någon anmälan om att 20 äldre vindkraftverk på Näsudden bytts ut till sex nya och större.

Foto: Scanpix

Gotland2009-06-27 04:00
Det är Försvarsmakten, Högkvarteret, som yttrat sig över YS Nät AB:s ansökan om vindkraftsprojektet i Mästermyr.
Inom området finns flera typer av konflikter med totalförsvarets intressen, konstaterar Karl-Anders Andersson, ställföreträdande chef vid produktionsledningens infrastrukturavdelning.
Bland annat ligger hela det planerade området inom påverkansområdet för väderradarn i Ase.
- Enligt europeiska riktlinjer kan inga vindkraftverk accepteras inom en radie av fem kilometer från en väderradar. Mellan 5-20 km från väderradran ger enstaka verk en försumbar påverkan. Planeras en grupp tillsammans görs en bedömning från fall till fall.
Försvarsmakten förordar i stället att ett förslag med ett mindre antal verk i den västra delen, där verken placeras radiellt ut från väderradarn, skulle tas fram av Vattenfall.
- Någon sådan reviderad remiss har inte inkommit till Försvarsmakten.
Tills ett förslag på ett vindkraftprojekt som kan accepteras av Försvarsmakten och SMHI finns framme bör inga tillstånd ges, framhålls i yttrandet.

Flygsäkerhet
Försvarsmakten har också fått en remiss avseende planerad modernisering av en befintlig grupp vindkraftverk på Näsudden genom Wickman Wind. Men man konstaterar att det enligt remissen framgår att en generationsväxling redan skett i den norra delen där 20 äldre verk bytts till sex nya, större. Någon flygsäkerhetsanmälan har dock inte skickats in.
- Detta är allvarligt eftersom landets flyghinderdatabas inte har blivit uppdaterad och informationen således inte finns inne på flygkartor och i flygnavigeringssystem, framhåller Karl-Anders Andersson.
En sådan anmälan måste snarast skickas in av ansvarig, framhåller han och noterar att i etapp två föreslås 27 äldre verk ersättas av 12 nya med en totalhöjd av 130-150 meter.
Något som Försvarsmakten inte har något att erinra mot men där man påminner om att en flygsäkerhetsanmälan skall skickas in minst 30 dagar innan verken reses.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!