Fortfarande nödläge vid fartyget

Fartyget Phantom har fortfarande slagsida. Kustbevakningens kombinationsfartyg KBV 003 Amfitrite har tagit över nödbogseringen.

Fartyget Phantom med kraftig slagsida nära Ölands norra udda. Men hjälp av en tross försöker Kustbevakningens båt hålla i fartyget.

Fartyget Phantom med kraftig slagsida nära Ölands norra udda. Men hjälp av en tross försöker Kustbevakningens båt hålla i fartyget.

Foto: Kustbevakningen

Gotland2012-02-16 11:01

- Nu är läget sådant att vi inväntar en inspektör från Sjöfartsverket till platsen. Tillsammans ska vi göra en bedömning av läget.  Det kan gå att räta upp fartyget så pass mycket att man kan bärga det, rapporterar Kustbevakningens pressansvarige Jonas Andersson.

Lastfartyget befinner sig nära Ölands norra udde. Risken för att det ska sjunka finns fortfarande. Då kan fartyget börja läcka olja. Ombord finns cirka 30 kubikmeter dieselolja.

Akut risk för grundstötning borta
Kustbevakningen har flera båtar i området, flyg och dykare.

Under natten lyckades Kustbevakningens mindre båt genom nödbogsering styra fartyget bort från den akuta risken för grundstötning. 

Varför åkte inte ert fartyg Triton från Slite ut till fartyget i natt?
- Det var 003 i Blekinge som hade jouren och var bemannad, säger Jonas Andersson.

Vinden har mojnat och vädersituationen ser bättre ut nu än i går kväll.
Under de närmsta timmarna tas det beslut på hur bärgningen av fartyget ska gå till. Lyckas man räta upp det, till exempel genom att flytta lasten till en annan båt, är det redaren som tar över ansvaret och det blir ett försäkringsärende. Då bärgas fartyget av en kommersiell bogserbåt.

På väg till Casablanca
Det var sent på onsdagskvällen som fartyget fick kraftig slagsida i höjd med Tofta södra. Fartyget var på väg från Oskarshamn till Casablanca i Marocko. Det ägs av rederiet Interscan Schiffahrt i Hamburg. Troligen orsakades slagsidan av en förskjutning i lasten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om