Som GT kunde berätta i går råder stort hemlighetsmakeri kring upphandlingen av uppdraget att sköta turism- och företagarservicen på Gotland samt marknadsföringen av besöksmålet Gotland.
Tiden för att lämna anbud gick ut natten mellan måndagen och tisdagen. Trots uppgifter från regionen om att man på tisdag vid lunch skulle meddelas huruvida några anbud hade inkommit, valde regionen i förrgår att inte kommentera detta alls.
I går hänvisade man till - en feltolkning av givna besked.
- Det är snarare ett missförstånd, inget löfte. Vi kan inte offentliggöra något mitt i pågående process, hävdar regionens tillväxtchef Stefan Persson.
Juristerna bestämmer
Men vad skulle det skada om ni svarade på frågan om några anbud över huvud taget kommit in?
- Det är sekretess även på om det inkommit noll eller hundra anbud. Jag är ingen expert men jag gör som anbudsjuristerna säger, menar Stefan Persson.
Per Lindskog, regionens utvecklingsdirektör, hänvisar till att man ännu befinner sig mitt i själva upphandlingsprocessen, även om tiden för anbudsinlämning har gått ut, och att det därför vore ett brott mot lagen om offentlig upphandling att säga någonting ens om antalet eventuella anbud.
- Än så länge är situationen sådan att vi inte har bestämt om vi ska fullfölja eller avbryta upphandlingsprocessen, säger han.
Locket på
Vad skulle det finnas för anledning att avbryta processen i det här skedet?
- Det beror ju på förutsättningarna, olika faktorer. Anbudsläget och ekonomin är huvudfrågorna, kan man säga. Men mer än så säger jag inte, konstaterar Per Lindskog.
Just nu pågår regionens budgetförhandlingar, men Per Lindskog och övriga inblandade i upphandlingsprocessen säger sig ha för avsikt att så snart som möjligt besluta hur man vill gå vidare. Om man vill gå vidare.