Förutspådde kaos kontra en säkrare trafiksituation
Kaos, trafikolyckor och stockningar.Eller minskad trafik, ökad säkerhet och bättre framkomlighet.Som väntat skilde sig åsikterna åt rejält, när det senaste förslaget om trafiken i innerstan i går debatterades vid ett offentligt möte. Inte minst gällde det föreslagna dubbelriktningar, där åsikterna gick rejält isär.
Kritiken gäller främst tre punkter: Föreslagna dubbelriktningar av flera gator, en minskning av antalet p-platser samt en föreslagen avstängning för trafik genom Specksrum.
Ett 50-tal personer hade bänkat sig i Bryggarsalen vid Strand hotell, för mötet om tekniska förvaltningens nya trafikförslag för Visby innerstad. Ett förslag med utgångspunkt i ett uppdrag från kommunfullmäktige 2003 som främst syftar till en minskad trafikintensitet.
- Vi kan aldrig tillfredsställa alla men vill ha ett så brett underlag som möjligt, framhöll tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell, (s).
Förslaget kom i december och beslut skall fattas under våren.
Förklarade huvuddragen
Tekniska förvaltningens Lennart Klintbom redogjorde för huvuddragen i förslaget.
Dubbelriktning. Av bland annat Odalgatan/Smedjegatan, Norra Kyrkogatan, S:t Hansgatan till S:t Hansplan och Hästgatan från Donners plats upp till Wallérs plats.
Enkelriktning: Av Skansport där det bara blir trafik söderut.
Avstängt för motorfordon: Vid Specksrum ovanför Vattugränd. Porten vid Donners plats.
P-förbudszon: Dygnet runt.
Gågata: Via Wallérs plats.
Gårdsgata (trafik tillåten men anpassad till gåendes hastighet): S:t Hansgatan med anslutande gränder.
I stort sett positiva
Efter detta släppte moderatorn Tommy Wahlgren in trafikdebattörerna.
- Vi är i stort sett positiva, menade Gunnar Gustavsson, Föreningen för Visby innerstads boendemiljö (där han nu avgår som ordförande eftersom han flyttar ut från innerstan). Vi kräver låga hastigheter och låg trafikintensitet. Därför är gårdsgator positiva för de boende.
- Vi är inte negativa till dubbelriktningar som försök. Men kaos, trafikolyckor och trafikstockningar kan bli följden. Och det är inte acceptabelt att antalet p-platser minskar, det bör bli någon form av boendeparkering. Jag har gått omkring med min bil som ryggsäck i 20 år, konstaterade han om skillnaden jämfört med att hitta p-plats utanför muren.
Ingen olycksrisk
Lennart Klintbom tillbakavisade farhågorna angående dubbelriktningarna.
- Det blir inte på de största gångstråken och det innebär inte någon ökad olycksrisk, eftersom det kommer att gå mycket saktare än i dag.
Kortare begränsning
- Intressant, var det sammanfattande betyget från Kjell Asplund från S:t Hanskvarterens ekonomiska förening, angående dubbelriktning, gårds- och gågator.
- Men två saker tror vi kan få förödande konsekvenser för handeln i innerstaden. Avstängningen vid Specksrum, då måste det ges någon annan möjlighet att ta sig söderut från Stora Torget annars måste man ut via Norderport och in igen genom Söderport. Och bilbegränsningen bör vara en kortare tid än nu och börja vid midsommar.
Fler olyckor
Lennart Klintbom vidhöll Speckrumsavstängningens fördelar oavsett längre körsträckor för vidare färd söderut.
- Nånstans måste trafiken ta vägen.
Christian von Corswant från trafikpolisen var motståndare till dubbelriktningarna.
- De kommer att medföra ett ökat antal olyckor och med dagens resurser kommer vi inte att fixa alla som blir fallet. Gatorna är inte byggda för dubbelriktning.
Men på en punkt ville polisen gå längre än förslaget.
- Vi vill ha gågata i stället för gårdsgata, som inte minskar trafiken. Och så vill vi inte ha Skansport enkelriktad utan i stället ska man inte få köra upp Kommendantsbacken utan över hamnen.
Befogad kritik
Tommy Gardell var beredd att ge polisen rätt i bedömningen av dubbelriktningen.
- Det ligger mycket i polisens kritik, det är trångt...
Wisbyströvets Jane Eks totalbetyg löd:
- Ganska bra. Men jag tycker inte avstängningen vid Specksrum är bra, innerstan får inte bli stängd. Och p-platserna räcker inte.
Greta Malmborg ville se en radikal bilminskning.
- Det ska vara bilfritt i innerstan, vi pratar världsarvsstad. Besökarna kommer inte hit för att titta på bilarna.
Dålig körkontroll
Gösta Lyttkens menade att det behövs fysiska hinder som bommar för att hindra otillåten genomfartstrafik.
- Det är dålig koll av genomfartsförbudet.
Motormännens Göran Eriksson framhöll att man var mest kritisk till det generella p-förbudet och önskade boendeparkering. Han redovisade en undersökning över antalet bilar registrerade på innerstadsadresser, 1 200 varav 800 skulle behöva boendeparkering.
Men Tommy Gardell grusade förhoppningarna.
- Vi fick politiskt nej från kommunstyrelsen på vårt tidigare p-paket inklusive boendeparkering.
Under våren kommer således hans nämnd att fatta beslut om trafikförslaget, med eller utan ändringar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!