Förvaltning med krav hos fogden

Tekniska förvaltningen har under en längre tid dragit på sig en mängd betalningsförelägganden som noterats hos kronofogdemyndigheten.
Totalt rör det sig om 85 betalningsanmärkningar. De flesta skulderna är reglerade. Under de tre sista månaderna noteras sju betalningsanmärkningar.

Gotland2004-06-05 04:00
Det totala värdet på de skulder som förvaltningen har haft uppgår till 657000 kronor. För de senaste sju månaderna är summan 54135 kronor.
För dagen har tekniska förvaltningen ett aktuellt föreläggande, det rör en kapitalskuld på 22288 kronor. Men där har kronofogden noterat ett delgivningsdatum först den 17 juni.
När GT först får tag i ekonomichefen på förvaltningen Dag Boëthius, blir han mycket förvånad.
-Jag har aldrig hört talas om det. Jag måste kontrollera.
<span class='mr'>Rundfrågning</span>
Det visar sig att förvaltningen har fasta testregler och fakturarutiner och att det som inträffat egentligen inte borde ha kunnat ske.
-Men företagen har blivit hårdare, säger Dag Boëthius. Man har blivit mycket snabbare med att komma med betalningpåminnelser och sedan går ärendet till inkasso.
-Jag har privat råkat ut för det med en faktura som låg obetald i bara två veckor och sedan lämnades till inkasso.
Dag Boëthius har frågat runt bland sina avdelningschefer för att försöka få en förklaring till det som hänt.
<span class='mr'>Företag i tvist</span>
-Men jag har inte kunnat hitta något anmärkningsvärt, säger han. Visst förekommer det att fakturor blir liggande. Det kanske är en handläggare som är ledig eller på tjänsteresa som låtit en faktura ligga.
Men en bidragande orsak, tror Dag Boëthius, kan vara att företag som Gotland kommun ligger i tvist med trots att tvisten inte är avgjord fortsätter med sina kravrutiner.
-Ett sådant ärende känner jag till nu och det gäller en skuld till ett företag som vi inte vill godkänna. Företaget fortsätter enligt rutinerna och vi betalar inte förrän tvisten är avgjord.
<span class='mr'>Hårdare krav</span>
Han minns hur det tidigare var ganska vanligt att företagarna inte var så benhårda med betalningen.
-Det gjorde inte så mycket om man släpade efter några dagar. Nu har det hårdnat. Ofta märker vi att om en faktura inte betalas efter första påminnelsen går den sedan direkt till inkasso.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om