"Förväntningar sporrar eleverna"

Av alla de brister Skolverket påpekade, tycker barn- och utbildningsnämndens ordförande Lena Celion (m) att kunskapsmålen är allra viktigast att förbättra.- Jag tror höga förväntningar på eleverna snarare sporrar än avskräcker. Varje barn har rätt att känna att de faktiskt förväntas klara av saker.

Bun-ordförande sedan 2006. "Vi har haft skolverksamhet som fungerat ganska bra i ganska många år, men en sådan total översyn som den Skolverket gjort, har vi aldrig gjort själv, säger Lena Celion, (m). Arkivfoto: Tobias Wallström

Bun-ordförande sedan 2006. "Vi har haft skolverksamhet som fungerat ganska bra i ganska många år, men en sådan total översyn som den Skolverket gjort, har vi aldrig gjort själv, säger Lena Celion, (m). Arkivfoto: Tobias Wallström

Foto: Tobias Wallström

Gotland2008-02-02 04:00
Det var under den förra, s-ledda politiska majoriteten som man grundade det nu pågående förändringsarbetet "Skola Gotland 2008", som bland annat lett till omorganiseringen av öns kommunala rektorer och nedläggning av flera mindre skolor främst på landsbygden. Politikerna var dock eniga.
- Genom det kan vi få en mer likvärdig utbildning. För många små skolor gör att vi inte kan hålla en hög nivå överallt, säger Lena Celion, (m).
Under den nuvarande majoriteten har man bland annat öppnar för fler friskolor och infört nya styrkort. De grundar sig delvis på en statlig utredning* om framgångsfaktorer för skolor.
- Kännetecknande för framgångsrika skolor är en hög andel utbildade lärare, att det finns gott ledarskap, att alla har höga förväntningar på eleverna och att det inte spelar någon roll var man bor eller vilka tråkigheter man har med sig.
Det finns de som hävdar annorlunda och säger det krävs mer resurser till vissa områden och skolor.
-Vi har en elevpeng som vuxit fram utifrån de behov varje elev beräknas föra med sig. Blir det förändringar går man till politiken och förklarar varför man behöver mer. Enligt Skolverket tycks dock tilldelningen överlag vara tillräcklig.
Lena Celion fortsätter:
- Resurser handlar inte alltid om mer pengar, utan också om hur man nyttjar sina lärare och lokaler. Här kommer rektors pedagogiska ledarskap in.
Begreppet är honnörsord inom "Skola Gotland 2008" och hösten 2007 sades öns samtliga rektorer upp. När alla tjänster lystes ut igen uttalades det tydligt att man ville ha just pedagogiska ledare, inte administratörer.
Gjordes något för att avlasta rektorerna administration och ekonomi?
- Jag kan inte svara exakt på hur man gjorde, men jag vet att även facket och olika personalgrupper var med och intervjuade. Det är väl i och för sig ett tecken.
Lena Celion menar att exakt vad "pedagogiskt ledarskap" ska stå för, och hur det ska utövas, är något skoldirektör Peter Molin och rektorerna tillsammans får klargöra.
*Fotnot: Utredningen SOU 2004:116 heter Ledning och styrning i förhållande till resultat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!