Även en representant för Folkpartiet i trafikutskottet besökte Gotland i går.Lars Tysklind informerade sig om de gotländska ståndpunkterna i färjefrågan inför arbetet med nästa färjeavtal, och träffade även företrädare för Region Gotland och näringslivet.
EU har bestämt att svavelutsläppen från fartygen i norra Europa måste minska från 2015. Beslutet kan komma att leda till ökade kostnader för Gotlandsbolaget som måste skifta till dyrare bränsle.
- En sådan här debatt brukar ofta börja med ett skräckscenario, men det pågår mycket teknikutveckling och det blir kanske inte så dyrt i slutändan, säger Lars Tysklind.
Han är väl medveten om hur komplicerat det blir att ta fram ett nytt avtal mellan staten och det rederi som ska sköta trafiken under nästa avtalsperiod. Kostnader och miljöaspekter ställs mot krav på täta turer och snabba överfarter.
- Det viktiga är att det inte blir något hafsverk.
Snabbheten är viktig, tycker han.
- Börjar färjorna gå så långsamt att man inte kan åka till Stockholm över dagen har man nått smärtgränsen, säger han.