Från Fårösund till Java för att bygga båtar

I över 20 år byggde han båtar hemma i Fårösund. Men nu har han bytt arbetsplats - till Java i Indonesien.Han tycker att fler gotlänningar bör följa hans exempel.- I den här övärlden finns en enorm efterfrågan på båtar, och vi hinner inte med att bygga så många som vi vill. Så kom och hjälp oss att bygga, säger Sören Tillberg.

Den här märkliga farkosten vill Sören Tillberg och varvet på Java försöka ge sig på nästa år. Ett 55 meter långt och lågt bygge som är tänkt att med sin långa för skära genom vågorna. Indonesiska marinen vill ha den.

Den här märkliga farkosten vill Sören Tillberg och varvet på Java försöka ge sig på nästa år. Ett 55 meter långt och lågt bygge som är tänkt att med sin långa för skära genom vågorna. Indonesiska marinen vill ha den.

Foto:

Gotland2008-06-11 04:00
Sören arbetade länge på varvet i Fårösund, först vid det marina varvet, sedan också under den civila tiden. Men i höstas bestämde han sig för att pröva lyckan på andra sidan jordklotet.
- Jag var nere och tittade och blev imponerad både av kvalitén och av möjligheterna, säger han.
- Varvet på Java, som heter North Sea Boats och ligger i Banyuwangi, har viss anknytning till varvet i Fårösund. Det drivs av John och Lisa Lundin - och John är son till den Allan Lundin som en tid ägde och drev en stor varvskoncern i Sverige där också Gotlands Varv ingick.
- John och Lisa startade varvet i liten skala, i princip i garagemiljö, men verksamheten har vuxit ut och idag finns ett hundratal anställda. Och vi fortsätter att växa och bygga ut varvet, och om några år kan vi nog vara uppe i 300 anställda, kanske ännu fler, säger Sören.


Mest myndigheter
Till en början byggde varvet enbart nöjesbåtar, men idag går 95 procent av produktionen till olika myndigheter som polisen, kustbevakningen och marinen. Man har exporterat nöjesbåtar till flera länder i området, men vad gäller myndigheter har man hittills bara byggt för Indonesien. Men nu har man också beställning till Malaysia, där marinen vill ha rib-båtar som gör över 60 knop.
Annars har basmodellen hittills varit vad man kallar X2K, en elva meter lång båt i glasfiber med farter kring 40-50 knop och som byggs i olika versioner och med ett speciellt skrov som gör att båten rör sig mycket bra i snabba farter.
En annan modell är en 12 meter lång katamaran, tvåskrovsbåt, som gör 40 knop och kan ta 16 personer ombord. Intressant inte minst för marinen.


Behöver mer kompetens
Men flera nya och större projekt är på gång. Man har fått förfrågan från indonesiska försvaret om en 36 meter lång supplybåt, men det är än så länge ett alltför stort jobb för varvet.
Ett annat projekt på gång är en trimaran, en treskrovsbåt, för indonesiska marinen. Ett extrembygge som till en del påminner om "smygkorvetten" Visby. Det är ett lågt och långt fartyg som är tänkt att skära genom vågorna och vara nästintill osynlig.
- Vi räknar med att kunna bygga den nästa år, men för det behöver vi mer kompetens, säger Sören och kan tänka sig att hitta den kompetensen på Gotland eller annan stans i Sverige.
- Vi har köpt till mark för utbyggnad och planerar också för en egen hamn, idag måste vi sjösätta vid färjeläget ett stycke bort.


Skilda världar
Sören har nu arbetat vid varvet i drygt ett halvår och fungerar nu som produktionsansvarig. ?.
- Det är förstås inte alltid så lätt att arbeta där nere, och det fungerar inte som varvet här hemma. Det är till exempel svårt att få underleverantörer, kreditsystemet fungerar inte som här hemma och det är ju en helt annan arbetskultur. När jag införde skiftarbete visste man inte ens vad det var. SSkilda värdar helt enkelt - men en verklig utmaning!
Hur länge han stannar vet han inte än, men han tycks trivas både med jobbet och omgivningarna. Han har bara några stenkast över till turistön Bali, där han tillbringar mesta fritiden på golfbanan eller beachen.
- Sundet över till Bali är ungefär lika brett som Fårösund, men här hemma tar färjan sju minuter, där nere 40-45 minuter. Dels är färjorna sämre, dels är det en mycket stark ström i sundet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om