Från liten till stor med Imse Vimse

Hon säger nästan aldrig jag. Vi är det ord som Marie Walleberg använder när hon pratar om Imse Vimse som hon grundade på Gotland 1988.Nu omsätter företaget över 20 miljoner kronor om året och vd Marie Walleberg är finalist i årets Beautiful Business Award som avgörs den 19:e januari.

Imse Vimse tid. Marie Walleberg och Anette Kahl, Liselotte Vigström, Ingela Cederlund och Ninni Gahnström, fyra av tio medarbetare i det gotländska företaget som på 21 år ökat omsättningen till drygt 20 miljoner.Foto: Henrik Radhe

Imse Vimse tid. Marie Walleberg och Anette Kahl, Liselotte Vigström, Ingela Cederlund och Ninni Gahnström, fyra av tio medarbetare i det gotländska företaget som på 21 år ökat omsättningen till drygt 20 miljoner.Foto: Henrik Radhe

Foto: Henrik Radhe

Gotland2010-01-02 04:00
Från början var tanken att hemföretaget skulle bli en liten postorderverksamhet. I dag säljs varumärket Imse Vimse över hela världen och företaget fortsätter att expandera.

På kontoret i Visby jobbar nu tio tjejer och en kille. En rad klockor på väggen visar Imse Vimse tid på Gotland och i olika länder där företagets produkter finns.
- Vi startade på Gotland och har vårt säte i Visby. Nu har Imse Vimse kunder i ett 50-tal länder över hela världen och säljer produkter till distributörer, återförsäljare och familjer. Vi var först i Sverige med miljömärkta tygblöjor och utvecklar kontinuerligt nya produkter, förklarar Marie Walleberg.

Hennes framgångskoncept bygger på en bra företagsidé som grund, att gå stegvis fram, växa efter hand och att investera i tillväxt.
Hon berättar om företaget och början i liten skala och med ett behov när en dotter fick blöjexem. Med tygblöjor försvann problemen. Beslutet blev att skapa ett eget varumärke och samtidigt hålla kostnaderna nere. Då går ett företag bra, konstaterar hon.
- Jag jobbade först hemifrån och skötte verksamheten i garaget på kvällstid. Men efterfrågan växte och jag insåg snabbt att det var nödvändigt att expandera, berättar Marie som inte hade dragit på sig några kostnader.
Så kom 90-talet med minskat barnafödande i Sverige. Marknaden för blöjor sjönk och Marie insåg snabbt att ett bra sätt att minska risken var att skapa en större marknad genom att börja exportera. Break even för Imse Vimse kom redan första året.
-Valet stod mellan att lägga ner eller producera själva och bygga ett eget varumärke. Jag valde Imse Vimse som varumärke och satsade direkt på produkter i världsklass. Vi utvecklar nya modeller, söker nya och bästa råmaterial i hela världen och arbetar med fabriker som syr åt oss.
Marie Walleberg berättar att 1998 kunde Imse Vimse vända sig ut i världen. Då var tygblöjor en nischprodukt och företaget tog rejäl fart. Etableringen skedde med distributörer i England och USA.
- Sedan har vi växt och växt internationellt. Samtidigt har företaget hela tiden förändrats med samarbete och utveckling som nyckelord.
Sedan starten har Imse Vimse profilerat sina produkter med omtanke om miljö och människor. Sortimentet har utvecklats och försäljningen inom och utomlands sker genom distributörer som har ett nät av återförsäljare och en online shop.

- Nu har vi tagit hjälp att bekräfta vårt varumärke med en tydlig grafisk profil. Den bygger på själ och känsla i Imse Vimse med fokus på barnens bästa och miljömärkning från produkt till förpackning. Kärlek, omsorg, omtanke och miljö är honnörsord i företaget.
Med 21 års erfarenhet av förändring satsar Marie Walleberg på fortsatt utveckling av företaget. Visionen är lika tydlig som konceptet för framgång. Nu laddar Imse Vimse för framtiden.
- Vi vill göra skillnad och vara med om att skapa en bättre framtid för världens barn. Nu bygger vi ett svenskt varumärke som redan finns på världskartan, säger Marie Walleberg.
Som liten ville hon bli arkeolog men valde en affärsutbildning med språk.
- Det är kunskaper som jag har nytta av, säger hon och lyfter fram delaktighet som avgörande i sitt ledarskap. Och, säger hon, duktiga medarbetare är avgörande och lika viktigt är att vi har roligt tillsammans.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!