Frånvaro skapar dålig statistik

Stenkoll på varje elev, extra studiehjälp för den som behöver och att eleverna vet vilka mål de förväntas nå. Och så kaffedrickande med ungdomarna. Det är en del av det som kan ha bidragit till att 91 procent av eleverna i nian på Södervärnsskolan fick godkänt betyg i kärnämnena förra terminen.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2009-01-20 04:00
I går presenterades betygsstatistiken för elever i årskurs åtta och nio för höstterminen 2008. I snitt var det 16 procent av niorna som saknade betyg i ett eller flera kärnämnen, alltså svenska, engelska och matematik.
Variationerna är stora. Romaskolan hade det sämsta resultatet med 29 procent medan Södervärnsskolan i Visby hade det bästa med 9 procent.

Resultatet varierar
- Det är naturligtvis många faktorer som spelar in och resultatet varierar från termin till termin. Men vi arbetar väldigt medvetet med att eleverna ska nå målen, säger rektor Gunnar Smitterberg.
Ett par gånger i veckan går man igenom hur eleverna ligger till, ser vilka som behöver extra hjälp. Något de kan få på skolans studietorg där tre lärare arbetar med att hjälpa eleverna, men också den tid då eleverna har eget arbete kan de få hjälp med läxor eller undervisning i ämnen som de behöver.

Organiserade om
- Sedan vi organiserade om för ett och ett halvt år sedan arbetar vi mycket med målen för undervisningen. Och med att även eleverna ska veta vad de ska kunna för att bli godkända, säger Annika Magnusson, som arbetar med betyg och bedömning på Södervärnsskolan och dess upptagningsskolor Lyckåkerskolan, Gråboskolan, Terra Novaskolan och Västerhejde skola.
- Men det är långa processer så det är konstigt om det redan skulle fått genomslag. Säkert är det även en del av det arbete som gjordes innan som gett resultat.
Tryggheten på skolan är en annan viktig faktor. Södervärnsskolan har korridorvärdar som finns nära eleverna. Och lärarrummet står ofta tomt. Lärarna dricker numera kaffe tillsammans med eleverna i kafeterian istället, något som också bidragit till en tryggare och trevligare miljö. Dessutom är omsättning på personal låg på skolan.
- Sedan är det förstås olika årskullar. Vilka elever vi har påverkar också betygsstatistiken, säger Eva Kristiansson, ledare för en av skolans enheter.
Hur ungdomarna har det hemma och hur de mår påverkar naturligtvis resultaten i skolan.

Svårt att komma åt
- Jag läste någonstans att det är inte inlärningssvårigheter som gör att eleverna inte blir godkända, utan det beror oftast på frånvaro. Och det kan vara svårare att komma åt, menar Annika Magnusson.

Saknade betyg
I julas var det drygt en fjärdedel, 26 procent, av eleverna i årskurs nio som saknade betyg i något ämne, som alltså inte fått fullständigt betyg. På Romaskolan var det hela 35 procent, medan Solbergaskolan och Södervärnsskolan hade den lägsta siffran med 17 procent.
Efter vårterminen brukar andelen godkända elever vara högre än efter höstterminen.

Andelen elever i årskurs 9 som saknade betyg i ett eller flera av kärnämnena svenska, engelska och matte höstterminen 2008:.
Kommunala skolor:
Fårösundsskolan 19 procent
Solklintsskolan 15 procent
Romaskolan 29 procent
Solbergaskolan 11 procent
Södervärnsskolan 9 procent
Klinteskolan 13 procent
Högbyskolan 22 procent
Friskolor:
Atheneskolan 18 procent
Guteskolan 10 procent
Montessori 25 procent

Fotnot: Ett par av friskolorna har väldigt få elever i årskurs 9 och enskilda elever påverkar därför procentsiffran i högre grad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!