Frihet inom fasta ramar ny pedagogik och organisation Klasslös skola skapas i Slite
En skola utan klasser och klassrum. En skola där elever och lärare tillsammans planerar arbetet. En skola där eleverna går i sin egen takt och där lärarna jobbar som handledare och coach. I Slite skapas den nya skolan i två spår med Knut och Sokrates. Frihet inom fasta ramar är vad som gäller för skolan som fullt ut följer läroplanens alla möjligheter.Till hösten ska Lännaskolans lokaler byggas om och anpassas till den nya pedagogiken och organisationen. För framtiden ska Knut och Sokrates omfatta alla barn mellan 0 och 16 år inom Slite och Länna rektorsområde.
Ur detta föddes arbetslaget Knut med läraren Tommy Mattsson som samordnare. Parallellt bildades arbetslaget Sokrates och nu efter tre år permanentas de två spåren på skolan med kontinuitet för barn mellan 0 och 16 år.
Vad som är viktigt är att vi alla, elever, föräldrar och personal drar åt samma håll, säger ledningsruppen med representanter för Länna rektorsområde med Knut och Sokrates och från Slite rektorsområde med Sjöjungfrun och Piraten samt förskolorna Elvadalen, Kilen, Bofinken och Flaggskeppet.
<span class=MR>Olika inlärningsstilar</span>
"Från trygghet till lärande med lust och glädje" är motto för de två spåren som har samma mål men olika inlärningsstilar.
Båda spåren präglas av samarbete och pedagogiskt utnyttjande i olika arbetslag med eget ansvar för bland annat budget, fortbildning och schemaläggning.
Lännaskolans pedagogik i två spår följer och utnyttjar läroplanens alla möjligheter, slår ledningsgruppen fast. Kanske är det nytänkandet som gör Knut och Sokrates till något unikt i traditionellt skolliv.
Lännaskolan i Slite ska bli en skola utan klassrum, men som har verkstäder och ämnesrum. Den ska bli en skola utan klasser och stadier, där det inte är ålder utan behov och intressen som styr organisationen.
Den ska rymma alla barn och ha kontinuitet redan från förskoletiden och upp till högstadiet.
<span class=MR>Ny lärarroll</span>
I Knut och Sokrates ska årskursschema ersatts av arbetsschema och där innehållet styrs och planeras av elever och lärare tillsammans.
En skola där lärarna arbetar som handledare, förmedlare och vägledare.
Visionen har drivits sedan vårterminen 1999 och målsättningen är nu att genomföra den år 2003. Det är bara några månader till årsskiftet och till våren ska Lännaskolans profil förankras utanför skolledningen.
Vi är övertygade om att den nya organisation kommer att fungera, säger Sten Sandberg som nu är rektor för åldrarna 12 till 16 år.
Han ser skolan för stor för bara en rektor och i den nya organisationen kommer han att vara rektor för eleverna mellan 12 och 16 år, medan Anna-Lena Ahnell blir rektor för gruppen barn mellan 0 och 11 år.
<span class=MR>Individuella läroplaner</span>
Till nästa läsår ska Lännaskolan inte ha några inrutade lektioner räknade i minuter och de gamla klassrummen byggs bort. Den traditionella förmedlingspedagogiken finns kvar, men i konkurrens med andra inlärningsstilar, och med individuellt lärande i centrum.
I basämnena arbetar eleverna efter individuella läroplaner och indelade i grupper beroende på hur mycket lärarhjälp som behövs.
Grupperna har en till tre timmars schemalagd undervisning i veckan, resten av ämnestiden är eget arbete i skolan eller hemma och viss undervisning sker i projektform.
<span class=MR>Elevernas behov styr</span>
Varje lärare i arbetslagen fungerar som coach för en grupp med 12 elever i blandade åldrar.
Praktiska och estetiska ämnen samt data blockläses och undervisningen sker i coachgrupperna.
Fördelarna är många med Lännaskolans pedagogiska spår. Elevernas behov styr studieplanerna som anpassas individuellt i samråd mellan barn och vuxna. Och genom åldersintegrering slipper vi trösklar mellan den traditionella skolans olika stadier, säger Anna-Lena Ahnell.
Vi tar tillvara de resurser som finns på skolan och pedagogerna används efter kompetens och med helhetsperspektiv, konstaterar Eva-Karin Rönnfors-Ribaut.
Behoven är olika, en del elever har lätt för sig och andra svårt, men oavsett vilket ska varje barn få den hjälp som behövs, slår Tommy Mattsson fast.
Nu, efter tre år med Knut och Sokrates ser vi de positiva effekterna av arbetslag med gemensamt ansvar för barnen. Vi lär känna varandra bättre, och det gör exempelvis att mobbningen har minskat, säger Mia Hallenbring.
<span class=MR>Stor samstämmighet</span>
Den flexibla pedagogiken vid Lännaskolan har diskuterats bland personal, elever och lärare. Den har arbetats fram i lärarlagen och byggts upp inom lärarkåren.
Rektor backar till hundra procent upp satsningen som också får stöd av barn- och utbildningsförvaltningen.
I vår ska föräldrarna med barn i Länna- och Slite rektorsområde informeras om organisationen med Knut och Sokrates som permanentas och utvecklas vid Lännaskolan.
Den kritik vi hittills har fått höra är att det var bättre förr. Men den traditionella pedagogiken är 40 år gammal och vi måste hitta nya vägar att gå i skolan. Livet är inte indelat i klasser, så varför skulle skolan vara det? Också skolan måste anpassas till ett modernt arbetssätt, säger Sten Sandberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!