Frisk nysatsning som ska löna sig

Callcenterföretaget Uniguide i Burgsvik har fått en ny VD. Erik Rönnby heter han och en av hans uppgifter blir att utöka företagets kundkrets. Erik Rönnby tror att det finns goda chanser att detta kommer att lyckas.
­Jag tror att vi kan ha fördubblat vår omsättning till 2004, säger han utan att blinka.

Gotland2003-01-14 04:00
Han går alltså in i företaget med en tuff målsättning, den nye verkställande direktören. Företaget är ganska ungt och befinner sig ännu i ett uppbyggnadsskede. Men i slutet av förra året kunde en viktig förändring noteras. Företaget började gå med vinst och det är givetvis tanken att vinsten skall fortsätta och utvecklas.
Tidigare förluster har täckts av den koncern som företaget ingår i.
Platschef i Burgsvik är nu som tidigare Anders Thomasson. Han basar i dag för en stryka på 35 personer. För tillfället säker man nya medarbetare för att kunna klara av ett uppdrag för Faktab Finans.
Medelåldern bland de anställda i företaget ligger på 33-34 år. Könsfördelningen är sådan att tjejerna är i majoritet och man är intresserad av att få in fler manliga medarbetare.
<span class=MR>Sex jobbar för Faktab</span>
­ Vi kan få in 55 arbetsplatser i huset, men eftersom vi har verksamhet mer än åttatimmarsdagar så kan det faktiskt bli plats för 85 anställda här, berättar Anders Thomasson.
Emellertid är inte själva huset en begränsande faktor. Här finns den tekniska plattformen, men kan mycket väl ha arbetplatser på distans. En Visby-filial för Burgsviksföretaget är således inte otänkbar.
Den nyaste kunden - eller samarbetspartnern är ett bättre ord i sammanhanget- är Faktab Finans i Visby. Just nu sitter sex personer i Burgsvik och jobbar för Faktab. Fler skall det bli. Rekrytering pågår.
Callcenterbranschen kännetecknas av en mycket hög personalomsättning. Uniguide är undantaget som bekräftar regeln. Här har omsättningen varit försumbar. Detta gör att den personal man har vid det här laget är erfaren och att den dessutom har arbetat upp en yrkesstolthet. Man har märkt att personal som tillfälligt lånats ut till andra företag mycket snabbt satt sig in i detta företags rutiner och arbetsuppgifter. Den som tror att callcenterverksamhet är att "bara svara i telefon" har definitivt fel. Det har utvecklats till ett yrke med många inslag.
Det har sagts förr men det poängteras åter av den nye VD:n att den gotländska dialekten är en stor tillgång i jobbet.
<span class=MR>Hälsodiplomerat</span>
Uniguide har gjort en medveten satsning på hälsovård och är nu det första företaget på ön som kvalificerat sig för ett Hälsodiplom. Man har hakat på devisen "Sätt Sverige i rörelse"och gjort allt det som krävs för att få diplomet. Det innebär bland annat att man inrättat en speciell budget för hälsan, man har utarbetat en policy, att man har en rökfri arbetsplats och man bedriver diverse aktiviteter. De som motionerat mer än 30 minuter vid ett tillfälle har rätt att sätta kryss i sina noteringar över aktiviteter och deltar därmed i fördelningen av uppmuntringspriser.
Den som tagit tag i hälsobiten på Uniguide är i första hand Birgitta Nordling och hon har god hjälp av friskvårdskonsulent Maj-Gun Bäckman från Gotlandskorpen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om