Friska vindar när Kattvik-seglare jubilerade

Det blåste friska vindar och mörkblå moln hopade sig över viken när midsommarseglingen i Katthammarsvik 25-årsjubilerade i lördags. 16 allmogebåtar, de flesta tvåmänningar, ställde upp i kappseglingen som blivit en så fin tradition.

Gotland2005-06-27 06:00
Som vanligt, kan man säga, slutade det med att Andreas Grönwall tog sig först över mållinjen för femte året i rad. Han seglade tillsammans med pappa Tommy Andersson och Hägg-ättlingen Bengt Hägg i "Nirvana", en snabb tvåmänning byggd av Magnus Hägg för 40 år sedan.
Av de 16 båtarna såg man 13 tvåmänningar, naturligtvis tremänningen "Kungen av Herrvik" men också ett par enmänningar. En från Fårö med Ingvar Larsson vid rodret, en annan med veteranen och båtbyggaren Arne Lindahl i sitt eget bygge. Liksom flera andra var Arne med redan när Kattvik-seglingen började 1980 och kunde alltså 25-årsjubilera även han.
Andra veteraner syntes på kajen. Däribland båtbyggaren Åke Broberg från Kappelshamn som "inte hade tid att segla i år", och korumpianen Erik Olsson som för 25 år sen var med och drog i gång seglingarna.

Skyndade till startlinjen
Erik hann få ett ord med två andra veteraner innan de skyndade ut till startlinjen. det var "båtskribenten" Björn Liljeros och båtbyggaren Magnus Hägg som för året seglade en gammal tvåmänning som de upptäckte när de i fjol seglade Gotland runt i "Jacob Häggs kölvatten".
- Vi hittade den här tvåmänningen vid Tomtbod, den har tillhört Lindarve och den är troligen byggd av Arvid Södergren i Lau, berättade Björn Liljeros.
- Jag har renoverat den en aning och sytt bomullssegel till, förklarade Magnus Hägg.

För fulla segel
Annars är det inte längre så vanligt med segel i bomull, många kräver idag mera moderna och effektivare material. Även den här traditionella Kattvik-seglingen har med åren utvecklats - både på gott och ont - från mera lättsam nöjessegling till tuffare kappsegling. Segrande Nirvana kan sägas vara ett bra exempel på det.
- Jo, vi satsar rätt hårt, är vana att kappsegla med andra typer av båtar och seglar med fullt ställ. Men vi får jobba hårt, Nirvana är en ganska rank båt, idag slog mycket vatten in och det gällde att ösa, sa Tommy Andersson när han gått i mål.
Betydligt lugnare och utan toppar seglade Fred Klingvall, Valter Söderström och Ivan Ahlgren i "Kungen av Herrvik" , tremänningen byggd av Per Olsson vid Grogarn redan 1899. Alltså mer än hundra år äldre än tävlingens yngsta båt, byggd av Janne Norberg i Gammelgarn och nu förd av Bengt Nilsson med Jacob Gustafson på Katthamra som gast.

Hedrande pris
Men även om "Kungen" kom sist i mål belönades den och besättningen med priset för mest genuina båt. Ett annat "hederspris" gick till "dambåten" med Lillemor Liljeros och Lena Johansson ombord. Visserligen bröt de med sin Kattviks-byggda tvåmänning "Simpan" men de tog sig i alla fall ett varv runt banan.
Annars var det som sagt Andreas Grönwall och hans gäng som fick ännu en inristning i kalkpatron Enströms vandringspris. På andra plats kom "Kajsa" med Mats Pettersson som tagit över rodret efter sin far, bortgångne veteranen och snabbseglaren Bengt Pettersson. Gast i Kajsa var Yngve Vakk.
Trea blev "Lotte" med Eric Sandver, veteran från Tofta, och på fjärde plats kom "Ida" med östergänningarna Kenneth och Stig Peterson, far och son. Femma blev Arne Lindahl-bygget "Anna", med Magnus Smitterberg, Valleviken vid rodret. Sexa blev Kenneth Broscheit i "Hedda".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om