Fritt och formellt i spåren efter Knut och Sokrates
Just nu tycker man att Knut är fri och bra. Men ser man framåt, då är Sokrates bättre. Knut är mer individuellt arbete medan Sokrates är en mer vanlig skolutbildning.Rickard, Erika, Johan, Matilda, Caroline, Johanna och Erika går i nian på Lännaskolan. Redan innan de kom till högstadiet var de placerade i den ena av skolans två arbetsenheter.
Lännaskolan arbetar med målsättning att uppfylla läroplanens krav, men använder olika pedagogiska vägar för att nå dit. Knut, som började som ett kk-finansierat projekt, och Sokrates, är sedan tre år två självständiga arbetsenheter för årskurserna sex till nio.
Sokrates satsar särskilt på språk, idrott och hälsa, medan Knut mer fokuserar på elevinflytande, It och No. Knut förfogar över ett 30-tal datorer med internetuppkoppling och eleverna på detta spår får grundläggande utbildning i data.
Det viktigaste är lärarna. Det spelar stor roll om det finns vuxna att fråga. Vi vill ha vikarier när lärarna är borta, säger Johan Lehrberg som först placerades i Sokrates men bytte till Knut och som nu går i nian.
Just nu tycker jag om friheten i Knut. Men ser man framåt så är nog Sokrates bättre. Det vore bra med mer lärarledd tid på Knut säger Rickard Larsson som också går i nian.
På Knut har man mer eget arbete och mindre lektioner jämfört med Sokrates. På Knut lär man sig jobba självständigt och hitta fakta. På Sokrates lär man sig mer om ämnena, säger Caroline Larsson i nian.
Friare inlärningsformer på Knut och mer formell undervisning på Sokrates är den samlade åsikten bland de slumpmässigt tillfrågade eleverna i nian på Lännaskolan.
Men det finns gränser för elevernas uppskattade frihet inom Knut. Också Sokrates har fördelar, anser några av eleverna och pekar på elevskåpen som är föremål för diskussion.
Vi på Knut får inte ha lås på våra skåp. Det får eleverna som går på Sokrates. Saker försvinner ur våra olåsta skåp och därför vill vi också ha lås på skåpen, säger Caroline Larsson och Johanna Johansson.
Vi elever får ha åsikter, men vi får inte bestämma någonting. Vi vill att lärarna ska lyssna på oss och att vi får vara med och bestämma, säger Sandra Stuxberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!