Full fart mot framtiden!

Tillväxt Gotland, vad gör de förutom frukostmöten och studiebesök?Efter snart ett års arbete och 4,8 miljoner i kommunalt bidrag har föreningen tagit sig ur startgroparna - men konkreta resultat lär dröja.- Ju fler vi blir desto större makt. Nu är det upp till företagarna att visa intresse, säger verksamhetsledaren Tiina Mykkänen.

framåt. Tiina Mykkänen och Tillväxt Gotland är uppskattade av många företagare på ön som nu fått en egen plattform.

framåt. Tiina Mykkänen och Tillväxt Gotland är uppskattade av många företagare på ön som nu fått en egen plattform.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2008-09-12 04:00
I oktober förra året bildades den nya organisationen, där näringslivet, myndigheter och organisationer ska samsas för Gotland bästa. Ökad tillväxt, fler företagsetableringar och fler jobb samt ett förbättrat företagsklimat är målen.
I november förra året anställdes Tiina Mykkänen som verksamhetsledare och i januari började hon sitt nya arbete.
Vad har hänt sedan dess?
- Förväntningarna var stora. Men jag är nöjd. Jag tycker att det har hänt mycket, och det är mycket på gång, även om det inte går att säga att Tillväxt Gotland har gett x antal arbetstillfällen, säger Eva Nypelius.
- Det viktiga är att få ett bättre samarbete mellan näringslivet och kommunen.

Hoppas på 500 företag
Tillväxt Gotland har i dag ungefär 150 medlemmar.
- Jag hoppas vi kan få runt 500 företag att gå med. Då får vi en starkare bas och större möjlighet att kunna påverka, säger Tiina Mykkänen.
När hon fått jobbet beskrev hon sig i en intervju som en "doer", inte någon som gärna sitter för mycket vid skrivbordet.

Anställer företagsguide
- Tyvärr har jag suttit alldeles för mycket på kontoret. Men nu ska vi anställa en företagsguide och då hoppas jag kunna jobba mer handgripligt med företagen, säger Tiina Mykkänen.
I dag är det hon och Viveka Olai-Stenberg som arbetar på Tillväxt Gotland. Snart blir det alltså ytterligare en person.
Vad har Tillväxt Gotland hittills gjort, rent konkret?
- Mycket har handlat om att knyta kontakter. Vi jobbar med Varumärket Gotland och det regionala tillväxtprogrammet. Frukostmöten och seminarier har vi arrangerat där medlemmarna fått chans att få inspiration och tips på hur det egna företaget kan utvecklas.

Tillväxtprogram
- Men vi satsar också på ett tillväxtprogram i slutet av september. Åtta företagare deltar, och det leds av Uno Alfredéen som har stor erfarenhet som framgångsrik företagare.
- Vi har också upphandlat en leverantör som ska ta fram en så kallas brandbook, en manual som ska tydliggöra Gotland som ett bra ställe att bo, leva och driva företag på, säger Tiina Mykkänen.
Ett 30-tal personer ska utbildas till handledare. Hälften ska arbeta i offentlig sektor och hälften i företag. "Hur kan jag tjäna på varumärket Gotland?" är utgångspunkten.
Är målsättningen 30 nya företag och 100 nya jobb på två år rimlig?
- Antalet nya företag tycker jag inte är det viktigaste. Det är minst lika viktigt att få de företag som finns att växa. Målet är ju 65 000 invånare. Jag får många samtal, framför allt från Mälardalsregionen från människor som vill etablera sitt företag här. Så ryktet om Tillväxt Gotland sprider sig, säger Mykkänen.
Hur ser ansvarsfördelningen ut mellan Tillväxt Gotland, kommunen, länsstyrelsen och Almi?
- Tillväxt Gotland kommer nog successivt att bli ansiktet utåt för näringslivet, och dit det är naturligt att vända sig med frågor kring nyetableringar, tillstånd och annat. Men myndighetsutövningen kommer att ligga kvar på kommun och länsstyrelse.

Satsat 4,8 miljoner
Kommunstyrelsen har satsat 4,8 miljoner kronor på Tillväxt Gotland. Till detta kommer medlemsavgifter.
Varje företag betalar i år 1 000 kronor. Nästa år får de också betala en så kallad serviceavgift. Hur stor den blir beror på antalet anställda.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!