Fyra anbud vid förra färjeupphandlingen
Om några veckor går anbudstiden på den framtida Gotlandstrafiken ut. Hur många - och vilka - som deltar i upphandlingen får vi inte veta förrän beslutet är taget om vem ska ska sköta färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet från januari 2009. - Men då ska det offentliggöras, lovade Rikstrafikens Staffan Widlert vid ett möte i Visby förra veckan. I väntan på det passade vi på att ta reda på hur det såg ut vid förra upphandlingen.
Upphandlingen gjordes 1996. Då fanns inte Rikstrafiken, utan regeringen tillsatte en särskild kommitté för att sköta upphandlingen. Det var Kaj Janérus, före detta chef för Sjöfartsverket och särskild utredare av Gotlandstrafiken, som ledde upphandlingen. Han hade hjälp av bland andra Anders Torbrand, som i dag är en av ledamöterna i Rikstrafikens styrelse och alltså ska vara med och ta beslut om vem som ska sköta Gotlandstrafiken från januari 2009.
Två föll bort
Envisa rykten säger att Rederi AB Gotland var de enda som la ett anbud på trafiken förra gången.
- Nej, det stämmer inte, säger Anders Torbrand, som vid den tiden arbetade på dåvarande kommunikationsdepartementet. Vi fick in fyra anbud. Två av dem föll bort eftersom deras anbud inte uppfyllde de krav som ställt i förfrågningsunderlaget. Jag minns inte vilka rederier det var. Det var inget av de mer kända, men jag kommer i håg att ett av dem var norskt.
Ett rederi hoppade av
Kvar fanns då Nordström & Thulin samt Rederi AB Gotland som lämnat ett anbud tillsammans med Silja Line under det gemensamma bolaget med namnet Gotlandstrafiken AB.
- Vi förhandlade med båda, berättar Anders Torbrand.
Men så, den 27 augusti 1996, bara någon vecka innan upphandlingen skulle avslutas, så meddelade Nordström & Thulin att de hoppade av, att de inte längre var beredda att driva färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet efter att deras avtal löpt ut den sista december 1997.
Redan i början av oktober 1994, bara någon vecka efter Estoniakatastrofen, hade Nordström & Thulins vd sagt att rederiet skulle sluta med all persontrafik i Östersjön. Detta togs sedan tillbaka vad gällde Gotlandstrafiken. Men den här gången stod beslutet fast och rederiet deltog inte i slutomgången av upphandlingen.
Inget att välja på
Och därmed var det bara Rederi AB Gotlands och Silja Lines gemensamma anbud kvar. Och då var det inte längre något att välja på. Så den 2 september 1996 föreslog Kaj Janérus att de skulle ta över. Och i slutet av november samma år tog regeringen det slutliga beslutet.Även den här gången blev det ett tioårigt avtal, med option på ytterligare ett år.
Då hade namnet Destination Gotland redan lanserats och ersatt det tidigare Gotlandstrafiken AB.
Den 1 januari 1998 tog de över men redan i december samma år valde Silja Line att lämna Gotlandstrafiken. Rederi AB Gotland köpte då Siljas 40 procent av aktierna i det gemensamma bolaget.
I början av mars ska anbuden för nuvarande upphandling vara inne hos Rikstrafiken. I juni räknar Rikstrafikens styrelsen med att ta beslut om vem som får sköta trafiken från januari 2009.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!