Fyra stora rötkammare hjärtat i biogasfabriken
På ett fem hektar stort område intill Karby Gate mellan Roma och Dalhem kommer produktionen av biogas att vara i full gång hösten 2011. Till fabriken fraktas majs, energibetor, vall och spannmål. Från fabriken körs fordonsgas som motsvarar 8 miljoner liter bensin och biogödsel som räcker till 3 000 hektar åker varje år.
Den nya anläggningen kommer därmed också att ligga några kilometer från bruket som tidigare tog emot Gotlandsodlade sockerbetor, alltså Roma Sockerbruk. Men när betodlingen nu av allt att döma kommer tillbaka på ön är det inte vitt socker som blir slutprodukt utan bränsle till fordon.
Miljöprövning
Några saker återstår innan det kan bli byggstart.
En av dessa återstående saker är miljöprövningen. Roma Biogas har anlitat Swedish Biogas International för att ta fram ansökningshandlingarna. Dessa ligger nu hos miljöprövningsdelegationen på länsstyrelsen, där också alla som vill kan ta del av handlingarna. Ansökan är en hel pärm med mycket faktauppgifter och en miljökonsekvensbeskrivning.
Själva hjärtat i anläggningen blir fyra stora rötkammare. En sådan kammare är en gastät och isolerad tank med teknik för omrörning. Inmatning av råvara och uttag av gas sker kontinuerligt. Totalt kommer råvarorna att ha en uppehållstid i rötkamrarna på totalt 100 dagar. Processen kommer att vara igång året runt.
De fyra rötkamrarna får en sammanlagd volym på omkring 13 000 kubikmeter. Maximalt 25 meter höga blir rötkamrarna.
Positivt för miljön
TIll ansökan hör också en miljökonsekvensbeskrivning. Biogasbolaget hävdar att det huvudsakligen blir en positiv miljöpåverkan eftersom biogas är ett förnyelsebart bränsle och hela processen bidrar till minskade utsläpp av fossil koldioxid
En annan sak som personerna bakom projektet trycker på som mycket viktig är att man kan räkna hem en hemmamarknad. Här står hoppet i första hand till kommunen och kommunens entreprenörer. Kommunen skall ju enligt plan börja köra stadsbussar på gas.
För att minimera transportkostnader är det viktigt för bolaget med en hemmamarknad som kan ta en del av produktionen. Hela produktionen vid den nya fabriken beräknas motsvara 12 procent av Gotlands totala fordonsbränslebehov. Men det är bara en del av gasen som till att börja med kan konsumeras på ön med tanke på fordonsparken. Men om det jobbas intensivt med omställning tror man att gotländska miljöbilar kan svälja en femtedel av den gas som kommer ut från den nya Roma-fabriken om några år.
Siktet är nu inställt på byggstart vid Karby Gate hösten 2010. Våren 2011 startar produktionen och hösten 2011 är det full produktion.
Den tidsplanen är en senareläggning med ett år jämfört med vad som uppges i ansökningshandlingarna, men det beror på att en fastlandskonsument inte är beredd på att ta emot gas förrän 2011.
Frågan är hur det går med den grundplåt till investeringen som EU står för, 35 miljoner kronor. Underhandsuppgifter säger att det inte är någon risk för att EU-pengarna fryser inne.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!