GA och GT i en redaktion

Konkurrensen kommer utifrån. Med den utgångspunkten tar GA och GT ett historiskt steg. Men fortsätter att utvecklas som olika tidningar.

Gotland2011-10-27 15:26

Gotlands Media AB, som ger ut tidningarna Gotland Tidningar, Gotlands Allehanda och webbsajten helagotland.se tar ett nytt grepp för att stärka både företaget och dess produkter: redaktionellt samarbete.


I många decennier har GA och GT konkurrerat med varandra, om läsare och om intäkter. 1998 togs ett steg mot ökat samarbete genom att tidningarna ombildades till ett gemensamt bolag, delägt och så småningom helägt av NTM, Norrköpings Tidningar Media.
Nu tas ännu ett steg i samarbetet. Men med en tydlig föresats: både GT och GA ska leva och utvecklas vidare.

Nödvändig utveckling

Bakgrunden är en snabb förändring som hela medielandskapet genomgår - i hela världen. Dels ändrar folk sina medievanor, dels ändras konkurrenssituationen om reklamintäkterna.
Gotlands Media AB tänker rusta för framtiden genom att skapa resurser för webben och nya mediearenor genom att effektivisera papperstidningsproduktionen.


Ledningen för NTM informerade idag tillsammans med ledningen för Gotlands Media personalen om den övergripande planen att samlokalisera redaktionerna för GT, GA och helagotland.se i syfte att fortsätta utveckla varje produkts särart inom ramen för ett öppet samarbete.

En gemensam redaktion
Det redaktionella arbetet inom Gotlands Media ska ske inom ramen för en gemensam redaktion. Det ska ge en rationalisering genom att delar av det redaktionella arbetet samordnas. Sedan tidigare finns helagotland.se som en gemensam produkt och resurs.

Som förebild finns en snarlik förändring på de båda dagstidningarna Västerbottens folkblad och Västerbottenskuriren. Där har två konkurrerande tidningar gått samman - för att vidareutveckla varje tidning för sig med öppen redaktionell insyn från vardera redaktion.

Tidningarna mindre lika

Förändringen ska inte göra GA och GT mera lika varandra. Utan tvärtom.
I den redaktionella planeringen kommer detta att vara en ledstjärna, att göra tidningarna olika varandra varje utgivningsdag.
- Jag tror att om vi gör det här klokt och genomtänkt så kommer tidningarna bli mycket mer olika än idag och vi kommer att få fler läsare eftersom fler vill läsa båda tidningarna, säger Ulf Hammarlund, redaktionschef för Gotlands Tidningar.
- Det här kommer att stärka tidningarnas särart, kommenterar kollegan Ulrica Fransson Ingelmark på Gotlands Allehanda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!